Copenhell '22: Historie på Helviti
PopulærLivsbekræftende Baest buldrede sig ud over Helviti og Copenhell og leverede en kraftpræstation i en genre, der ellers normalt er forvist til de små scener. Men ikke denne gang!
2. Purification
3. Abbatoir
4. Sea of Vomit
5. As Above So Below
6. Gula
7. Justitia
8. Creature
9. Crosswhore
10. Gorgasm
11. Meathook Massacre
12. Ecclesia
13. Gargoyles
14. Necro Sapiens
Fredag aften skrev Baest sig ind i historiebøgerne med en fabelagtig koncert på Copenhells store scene, Helviti. Aldrig før har et dansk dødsmetalband været der, og Baest gjorde det endda med en fyldt plads og bakke, der brølede med hele vejen.
Forberedelserne til denne koncert har været mange. Baest startede selv med at spille på den mindste scene, Pandæmonium, for fem år siden. De ville så indtage Hades i 2019 med overvældende respons fra publikum. Så kom der en pandemi, man kunne have frygtet ville tage momentummet fra Baest. Men det gjorde den ikke. Fredag aften var der omsider forløsning, og publikum på Copenhell kvitterede med en varm velkomst.
Lige fra åbningssangen var der tryk på. Forsanger, Simon Olsen, var helt ude ved publikum, hvortil pitten oppe foran eksploderede i moshpits, crowdsurfing og circle pits, så støvet stod om ørerne på alle.
Baest selv forstår næsten ikke, at de står der på Helviti, og har folket i sin hule hånd. Men det har de i den grad. Simon Olsen agerer dirigent, og gør det godt. Med både nye sange fra deres nyligtudgivne 'Justitia'-EP, hvis titelnummer får livedebut sammen med gamle klassikere som 'As Above So Below', får Baest rusket godt gang i folket.
Der bliver også kommanderet wall of death til 'Meathook Massacre' – festen vil ingen ende tage oppe foran. Baest når også helt ud bagved, og i et dybfølt øjeblik får Simon Olsen sendt en hilsen til den nyligt afdøde Trevor Strnad fra The Black Dahlia Murder, og sagt til publikum: at går de med svære tanker, så ræk ud og bed om hjælp. For der er så meget kærlighed, og folk vil gerne hjælpe. Og så satte de ellers gang i 'Gargoyles', som Trevor Strnad medvirker i på EP'en.
Derefter var det en formsag for Baest at lukke ned med 'Necro Sapiens', med masser af ild og konfetti, på samme vis som koncerten startede. For sikke en fest. Og ligesom Simon Olsen mente der var kærlighed nok til dem, der har det svært, så var der også kærlighed til Baest fra publikum på Copenhell.
En indsats, der var alle 75 minutter værd at opleve. Baest kom, så og sejrede. Dødsmetallen er ikke længere forvist til de små spillesteder og beskidte afkroge. Baest hev genren op på den største scene.