Baltic Open Air 2012 - Uriah Heep

Der var betonrock i mere end én forstand i de gamle ganske besiddelser i Schleswig, da veteranerne Uriah Heep endnu en gang rockede i Tyskland

Schleswig, Tyskland
08-09-2012
Arkiv
4

Uriah Heep spillede for andet år i træk ved Baltic Open Air.  Sidste år, der var første år for festivalen, druknede det hele i regn. Men i år var vejrguderne med festivalen, og Uriah Heep kunne gå på scenen i lyset af den nedgående sol.

Uriah Heep er i gang med deres 42. år. Og selv om Mick Box er den eneste, der har været med på hele rejsen, så har de øvrige også været med en del år. Bassist Trevor Bolder kom med i 1976 og har, bortset fra et par år i begyndelsen af 1980’er, været med siden. Keyboardspiller Phil Lanzon og sanger Bernie Shaw joinede i 1986. Bandets nyeste medlem - og eneste med under 50 - er trommeslageren Russel Gilbrook, som kom med for 5 år siden, hvor han erstattede Lee Kerslake, som havde tilbragt mere end 30 år i bandet.

Tungere lyd på de gamle dage

Netop ankomsten af den nye trommeslager har givet Uriah Heep et ordentligt los i røven. Der er nu kommet dobbeltpedal på mange af sangene, og der hvor bandet tidligere har surfet lidt rundt mellem at være et heavyprogband i bandets storhedstid i første halvdel af 70’erne til at blive et AOR-band i 80’erne og 90’erne, må bandet nu siges at være i kategorien Hard Rock i klassisk forstand.

Uriah Heep har, trods deres britiske baggrund, (Bernie Shaw er godt nok canadier) altid haft deres højborg i Tyskland. Det gav sig også klart udtryk under koncerten i Schleswig, hvor selv helt unge blandt publikum kendte og sang med på sangen ‘Lady in Black’, som var et kæmpe hit i Tyskland i 1977.

Hviler ikke på fortidens bedrifter

Bandet har et kæmpe bagkatalog, men i modsætning til mange andre bands fra way back spiller de også en del af det nyere materiale, hvilket viser en tro på, at også de nye sange holder. I Schleswig blev der således såvel spillet sange fra såvel bandets seneste fire album som fra deres første seks album samt fra et enkelt i mellemperioden.

Bandet spiller fremragende og dedikeret, og særligt Mick Box og Bernie Shaw viser en spilleglæder, som løfter bandet.

Her fra skal lyde respekt for, at bandet ikke hviler på fortidens bedrifter, men også i så høj grad satser på det nye materiale. Jeg er dog ikke enig i valget af de nye sange. Bandets seneste 2 album har faktisk været gode og den seneste ‘Into The Wild’ opnåede den højeste hitlisteplacering i Tyskland siden 70’erne. Men der er altså bedre sange på albummet en bl.a. ‘Nail on the Head’, som faldt helt igennem til koncerten.

Concrete diving

Koncerten fik for øvrigt en noget dramatisk udvikling tæt på afslutningen.  De seneste par år har bandet genoptaget sangen ‘Free’n Easy’ i koncertprogrammet og spiller sangen, når de kommer ud til ekstranummer.  Mick Box inviterer så kvinder blandt publikum til at komme på scenen og headbange under sangen. Det kan man efter temperament mene er sjovt eller plat, men under alle omstændigheder så blev scenen i Schleswig invaderet af kvinder (eller piger), hvoraf ikke mange var født, da bandet havde sin storhedstid.

Grebet af øjeblikkets momentane skønhed var der imidlertid en ung pige, som ikke syntes, at det ikke var nok at headbange, hvorfor hun tog tilløb ud ad scenens fremskudte midterstykke og kastede sig ud. Nu ligger Schleswig jo i ’Wackenland’, hvilket også tydeligt fremgik af mange t-shirts på de overvejende bedagede publikummer, så stagediving er da ikke ukendt, men dels var tætheden blandt folk foran scenen ikke så kompakt som ved Wacken og dels var underlaget ikke græs, men beton. Resultatet blev det temmeligt uhyggelige, at hun på de nærmeste dykkede ned i betonen, hvor farten kun blev bremset af de folk, der ikke instinktivt nåede at flytte sig!!!! Derfra, hvor jeg stod, så det ud til, at hun fuldstændigt mistede bevidstheden. Heldigvis var securityfolkene lynhurtigt til stede. Så forhåbentlig endte det hele godt.

Bortset fra dette på sin vis (trods den alvorlige konsekvens) ret så Spinal Tap-agtige indslag, så var det en god koncertoplevelse, som selvfølgelig blev afsluttet med ’Easy Livin’.