Braget fra Berlin

Braget fra Berlin

Tyske The Ocean toppede en kanonaften med fremtidsperspektiv på Stengade 30.

The Ocean + War From A Harlots Mouth og Intronaut i Stengade 30, Kbh. torsdag den 29. november 2007
5

De var de små pionerers aften på Stengade 30, hvor Black Beauty endnu en gang diskede op med nogle af frontløberne inden for metal. Måske er klubben nogle gange så langt fremme på beatet, at det kniber med at få publikum, hvilket egentlig er synd – især når man tænker på torsdagens brag af en triple-koncert

Opvarmningen var først War From A Harlots Mouth, der spiller en slags core uden de egentlig føler sig komfortable i den genre. Derfor mixer de forskellige andre musikalske elementer, hvilket på den ene side er lidt irriterende og show-off agtigt, på den anden side godt, fordi de er så dygtige de kan hive den hjem.

Mastodon inspirerer

Mastodons stjernestatus blev pludselig tydelig med det andet indslag, Intronaut, som er fra Los Angeles. Deres musik lyder ud over af Mastodon også af Isis, og ord som ”Svømmede” og ”Snørklet” beskriver stemningen meget godt. På trods af den komplekse musik, bliver det leveret med en amerikansk coolness og proffesionalisme, som virkelig gav musikken et selvstændigt liv.

Sidst og bestemt ikke mindst var berlinske The Ocean (bill.). Også her kunne man høre Mastodon som inspiration, men også svenske Meshuggah, kom jeg til at tænke på. Koncerten var den mest tighte og veloplagte gang brutal nørdemetal, jeg har hørt længe - og hvad der virkelig imponerede var at disse tyske musikere kunne levere noget så avanceret med så meget metalnerve. Synd for alle jer, der ikke har fået dem hørt, og det er desværre mange, for der var langt fra fyldt i Stengade. En uforbeholden anbefaling af The Ocean skal der i hvert fald lyde herfra. Karakterer (på old skool 13-skalaen): War From A Harlots Mouth: 9 Intronaut: 10 The Ocean: 11