Englenes mørke skønsang
Englenes mørke skønsang
Englenes mørke skønsang

Morbid Angel er tilbage. David Vincent og Trey Azagthoth var i storform på Copenhell.

18-06-2011
4

Jeg var ikke specielt begejstret for Morbid Angels seneste studiealbum, men live ved jeg af erfaring, at David Vincent er en af de bedste frontfigurer i den barske ende af metalspektret. Læg dertil, at han altid er akkompagneret af en usvigelig sikker guitarekvilibrist i form af Trey Azagthoth og trommemaskinen Pete Sandoval, og du har en sikker opskrift på et band, der leverer hver eneste gang de går på scenen.

Nu var Pete så afløst af Tim Yeung på kedlerne pga. en ryglidelse, men Tim levede i den grad op til sin forgænger, for der var godt nok tryk på fra dobbeltpedalen. Lige fra første strofe af 'Immortal Rites' til den afsluttende strofe i dobbeltsangen 'God of Emptiness', der sømløst går over i 'World of Shit (The Promised Land)' var der kirurgisk præcision bag det flotte trommesæt. Lige så spillede Trey ugudeligt smukt. Hans lir på en guitar er nørderi i den 666. potens, og det er herligt.

På Copenhell var frontfiguren David Vincent også dejlig oplagt. Han interagerede godt med publikum og fik fællessang på flere numre.  Ikke voldsomt overraskende gik bl.a. den nye sang 'I Am Morbid' rent hjem, og den ser ud til at kunne blive en publikumsfavorit i de kommende år. Udover den, spillede de også 'Nevermore' og 'Existo Vulgoré' fra den nye plade. Tre af de mere klassiske dødsmetalnumre derfra, så ingen behøvedes at blive forarget og udvandre i protest. Morbid Angel ved præcis, hvad de skal servere.

Det kunne faktisk ikke blive meget bedre, for doseringen af nye numre parret med en kaskade af de gamle klassikere betød, at man aldrig kedede sig under koncerten. Morbid Angel virker til at have opnået en god kemi internt igen, og det smitter af. Fire velfortjente stjerner herfra.