Et sted mellem afsavn og respekt
De danske rockveteraner The Sandmen havde fokus på deres nye sange, og fravalgte flere oplagte klassikere. Men bandet spillede rigtig godt, og stillede op med respektindgydende mod og integritet.
Årets Copenhell program har budt på mange omdiskuterede navne - i hovedsagen Dizzy, The Prodigy, Billy Idol - men det mest aparte placering var nok de danske rockveteraner The Sandmen på den næststørste scene Hades, lørdag inden Slipknot og kort før lukketid.
OK, The Sandmen kan oversættes til “Ole Lukøje”, men alligevel.
Dette skrevet, så er The Sandmen ikke bare et erfarent, men også et fedt og fortsat udforskende rockband, der har bevæget sig gennem flere forskellige udtryk på 37 års album produktioner: fra 80'ernes gode guitarbaserede rocksange på "Western Blood" (1988) og den melodiske "Sleepyhead" (1992), over den hårdere garage punk på "White Trash Red Front" (2006) til de seneste tre dansksprogede plader "Den bedste dag" (2014), "Himmelstormer" (2019) og “Hvis Jeg Nogensinde Dør”, der udkom i marts.
The Sandmen er ikke alene drevne og innovative, men også modige og med en iboende integritet. På Copenhell nægtede bandet at lave det oplagte, såkaldte “festivalsæt” - altså en hitparade af klassikere, hvis man ellers har nogen (og det har The Sandmen). I stedet fokuserede bandet på sangene fra deres ovennævnte triumvirat af dansksprogede albummer.
Numre som “Himmelstormer”, og de nyeste af slagsen, “Hvis Jeg Nogensinde Dør” og “Ved Du Hvem Jeg er”, blev leveret med en insisterende intensitet, dybde og dynamik. Velspillet, voluminøst og lækkert swingende; hvor der trækkes på alskens god, klassisk rock tradition som Led Zeppelin, Jimi Hendrix, The Doors og The Rolling Stones uden at ende andetsteds end som The Sandmen anno 2025, hvilket også var alt rigeligt i øjeblikket.
Det lød godt, men krævede sgu’ kugler så store som kirkeklokker, at stå på scenen som den underlige dreng i klassen og lade sætlisten dominere af de nye og nyere (danske) sange.
Men altså, når man så hørte fængende gamle numre som “Long Leg Sally” og "House in the Country", i første del af sættet, fik man jo lyst til mere af slagsen. Men det blev bare til de afsluttende “Devilsway” og “5 Minutes Past Loneliness”. Selvom det var lørdag aften og vi befandt os på en tungt rockende festivalplads, kom der ingen ellers sejt rockende “Am I Grooving To You”, “500%” eller “Angry Man”.
Vi landede dermed et lidt ubestemmeligt sted mellem betydelige afsavn i sangvalget og en dyb respekt for bandets mod og integritet.
Men det vi så fik fra The Sandmen var faktisk rigtig godt.