Fantastisk hovednavn – mærkelig pakke
Fantastisk hovednavn – mærkelig pakke
Fantastisk hovednavn – mærkelig pakke
Fantastisk hovednavn – mærkelig pakke
Fantastisk hovednavn – mærkelig pakke
Fantastisk hovednavn – mærkelig pakke

Det var næsten ren norsk i Amager Bio, da vi på Devilution for fjerde gang i år var vidne til et brag af en Kvelertak-koncert. Den stod i stærk kontrast til de to medbragte opvarmningsbands, mens danske Fortress reddede lidt af æren.

Årabrot + Gerilja + Fortress
18-10-2013
Åpenbaring
Spring fra livet
Mjød
Fossegrim
Ulvetid
Bruane Brenn
Nekrokosmos
Sjøhyenar (Havets herrer)
Evig Vandrar
Nekroskop
Månelyst
Offernatt
Blodtørst
Trepan
Kvelertak
Utrydd dei svake
5

Fortress - fremtidens mænd
Som ekstra guf denne fredag aften var københavnske Fortress tilføjet billetten. Og lad det være sagt med det samme, Fortress var det eneste af de nu tre supportbands, der kunne gå af scenen med bevidstheden om, at de rent faktisk fik varmet folk en smule op. For det er jo netop, hvad et ”opvarmningsband” har til opgave – deraf navnet. Fortress gik ufortrødent til stålet med deres Kvelertak-lydende rock med en knivspids Megadeth, og det syntes at fungere for dem. Fede riffs, gode kompositioner og en velspillende og ikke mindst underholdende trommeslager gik op i en højere enhed, men apropos Megadeth, så er Fortress’ svaghed ligeledes vokalsiden. Begge vokalister bør finde ud af, hvad de rent vokalmæssigt er bedst til og så holde sig til det, for det var, som om de ville for meget, de ikke rigtig magtede, og det behøver de ikke. Det må hjertens gerne være simpelt og beskidt. I øvrigt bør hovedvokalisten, der også spiller guitar, beholde sin guitar på, selvom han ikke spiller, og på den måde få nedtonet den let malplacerede knælende grunge-attitude. Med det sagt, så spår jeg Fortress en spændende fremtid.

En forvansket kopi
Hvad angår Gerilja, der efterfulgte Fortress, så er der ikke meget andet at sige, en at det var en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af Faith No More, og ligesom med nøgler, der ikke kopieres efter originalen, ja, så passer de ikke i nøglehullet og virker pludselig ikke mere. Kun sættets sidste nummer lød okay, men da var det for sent.

Ufrivilligt komisk

Selvom Årabrot var et skridt op i niveau fra Gerilja, så blev det heller aldrig rigtig godt. Forsanger-guitaristen bar en rensdyrhue, og synth-spilleren stod som forstenet med solbriller, når han ikke spillede. Generelt virkede deres sceneshow ufrivilligt komisk, og så havde Årabrot reelt kun ét rigtig godt riff, hvilket de så spillede om og om igen de sidste 5 minutter af koncerten.

En besynderlig sammensætning
Sammensætningen af bands på denne turné var/er med andre ord højst besynderlig. Man får den tanke, at Årabrot og Gerilja har betalt mange penge for at være med på turnéen, eller også er det med fuldt overlæg, at Kvelertak har medbragt så svage opvarmningsbands, så de selv fremstår bedre, end de måske er. Sagen er i hvert fald den, at koncerten i Amager Bio i min bog var deres bedste af de fire, jeg har set i år.

Get in the pit

Modsat de foregående koncerter med Kvelertak havde jeg denne gang valgt at stille mig i de forreste rækker. Det viste sig at være en klog disposition, for i bagklogskabens klare lys, så bliver Kvelertak bedre, jo tættere man kommer på scenekanten. Sætlisten var omtrent den samme som de tre forrige gange, og eksekveringen af numrene, sceneshowet og antallet af stage dives var identisk, kun energien fra scenen og mellem band og publikum var til forskel. Jeg gentager derfor mig selv, når jeg hævder, at Kvelertak er bedst på mindre scener, for de spiller alligevel nærmest udelukkende for de forreste rækker og ikke for musikpolitiet bagerst i salen. De belønner altså mere eller mindre bevidst de publikummer, der er med til at skabe festen, hvilket er yderst sympatisk. Sagt på en anden måde: Vil du se Kvelertak, så gå i pitten!

Fredag aften i Amager Bio blev altså en blandet landhandel med en fantastisk afslutning, hvor Kvelertak endnu en gang understregede, hvorfor de er og bliver en af mine personlige live-favoritter.