1. Skeletons
2. Come Closer
3. Gruesome
4. Embers
5. Evil
4

Slår man ”undervurderet” op i den danske metalordbog, flankeres ordet af et billede af fynske Grusom, der endnu engang spiller for et langt mindre publikum end fortjent. Heldigvis er denne omgang på Aalborg Metal Festival ikke blandt de mest grelle tilfælde, trods de lidt aparte spilletidspunkt fredag sidst på eftermiddagen. Der er et hæderligt fremmøde, da septetten (med tilføjelsen af bandets tredje guitarist Gustav Lerche) entrerer og foran trommeslager Jakob Kaae danner en halvmåne med forsanger Nicolaj Jul som et konstant bevægeligt omdrejningspunkt midt i halvcirklen.

Bandets version af rockmusikken garneret med tunge psych- og stoner-inspirationer er spidsfindigt og unikt herhjemme, og den eminente fuldlængde ’II’, der udkom sidste år, stod tilbage som en årets allerstærkeste danske udgivelser. Fra denne plade åbner Grusom med ’Skeletons’, hvis tunge, drævende stemningsbillede over knap otte minutter passer fint til det sumpgrønne lys, der indhyller bandet på scenen. Den mere følsomme ’Come Closer’ syrer godt ud i et længere break, hvor specielt keyboardspiller Peter Pørtners psychede toner kommer til sin ret.

Smilene er store på scenen, og forsanger Nicolaj Jul bedyrer, at de i dag ikke skal hjem direkte efter koncerten, så der skal drikkes. Man behøver ikke være toksikolog for at fornemme, at de vist allerede er begyndt på den proces, men Juls stemme er stadig vanlig skarp og rå, og bandet spiller tight og gennemført, det store antal musikere til trods. Ikke mindst i den spaghettiwestern-inspirerede ’Gruesome’, hvor tredjeguitarist Lerche også leverer en solid solo.

Som en god del af bandene på årets festival er Grusom kun tildelt en halv times spilletid, og med tanke på bandets ganske lange numre er det begrænset, hvor meget vi når rundt i bagkataloget. Ikke desto mindre når vi at få serveret Grusoms to måske stærkeste numre til dato; højdepunktet ’Embers’ fra sidste års plade samt ’Evil’, der ansporer til en smule velfortjent fællessang fra de indviede blandt publikum, der kender til materialet på forhånd.

Grusom er et band, der snart har fortjent at spille timelange koncerter, fordi de trods kun to album på bagen faktisk har materiale med kvaliteter til et helaftensshow. Denne eftermiddag i Aalborg blev vi spist af med en halv time, hvor bandet ikke desto mindre beviste, at de er knivskarpe musikere og særdeles habile sangskrivere.