Grusomt god debut

Populær
Grusomt god debut

De fynske retro-hardrockere Grusom debuterer med en overbevisende plade, der lover godt for fremtiden, selvom den skuer bagud. 

Kunstner
Titel
S/T
Dato
31-07-2015
Genre
Trackliste
01 First Sermon
02 Come Closer
03 Evil
04 Cold Stone
05 The Journey
06 No Gods
07 Bleed For You
08 The Reaper
09 Grusome
Karakter
4

Godt nok er Fyn Danmarks svar på Provence, men kongerigets smukkeste ø kan dog ikke bryste sig af at have leveret mange mindeværdige rockorkestre gennem tiden.

Nu er de tider måske forbi. Fra den gamle sydfynske købstad Svendborg gjalder nu et råb fra den beskidte fynske undergrund.

Seks mænd med lædervest, langt fedtet hår og blæk på hals og knoer udgør Grusom, som viser os en helt anden side af Svendborg, langt fra stråtækt idyl og bindingsværk; et Svendborg sølet til i orgel, beskidt blues og Black Sabbath-riffs.

Storladen fynsk bluesrock

Grusom gør sig i 70'er-tilbedende hård og syret bluesrock, som får tilført stemningsfuld og varm klangbund fra Leslie-orgelet, som får lov at indlede pladens ildevarslende stemning på 'First Sermon.'  

Herefter inviteres vi nærmere med 'Come Closer' – et friskt rockende bluesnummer, som især løftes af det kækt legende orgel, som tilmed byder på en solo mod slutningen. Den storladne hymne 'Evil' sætter tingene ned i tempo, og lyrikken tegner et dystert portræt af en samvittighedsløs karakter, som på klassisk sociopatisk vis skyder al skyld fra sig, men som til gengæld lover at holde ord; du vil komme til at møde "hell and despair", hvis jeres veje nogensinde krydses, og du i et ubetænksomt øjeblik vender ryggen til ...

Den mol-drevne og stemningsfulde 'The Journey' giver et afbræk fra den ondskabsfulde lyrik og er vist nærmere en kærlighedserklæring. Ikke desto mindre er nummeret endnu et af pladens højdepunkter, hvor der gives masser af plads til nogle forrygende orgel- og guitarsoloer.   

Grusom lyrik

Det onde og ja, grusomme, er det gennemgående lyriske tema på pladen, og hermed lægger Grusom sig på sin vis op ad genreslægtningene i Uncle Acid & the Deadbeats. Lydmæssigt er der dog i Grusoms tilfælde tale om en mere ren, klar og veldefineret lyd, i modsætning til Uncle Acids mere grynede og grumsede udtryk.
 
Det er ikke en dårlig ting, for det betyder, at alle de små detaljer kan høres i lydbilledet, for eksempel Peter Pørtners mange listige orgelfills og guitaristernes detaljerede arbejde. Albummet er indspillet live hos Jacob Bredahl i Dead Rat Studio, og det har givet en organisk og sammenhængende lyd, som er meget behagelig at lytte til. 

Det må godt gøre ondt

Til tider savner man dog, at Grusoms lyd lige kradser en smule mere metallisk i øregangene, især når de skifter bluesriffene ud med tunge powerakkorder og Black Sabbath-hyldest. Det samme gælder Nicolaj Hoffmann Juls fine rockvokal, som dog undertiden er næsten for pæn og regelret. Med sine tatoverede hænder og hals ligner manden en ægte rebel, så indimellem skal vokalen altså også ud, hvor det bliver rigtig farligt. Det sker f.eks på 'No Gods'. 

Under alle omstændigheder har Grusom begået et særdeles flot debutalbum, og bandet har et særpræg, som gør, at de ikke blot er endnu et nummer i den lange række af bands, der skuer tilbage til heavyrockens guldalder. Så ifør dig roligt din lædervest, tøm en elefantøl, og tænd op i merskumspiben med din stærkeste tobak, mens du giver Grusom et lyt. Det har de fortjent.