Headbanging i god stemning

Headbanger's Ball-touren havde første stop under årets Aalborg Metal Festival og i fredags nåede touren til et udsolgt show på Beta i København.

+ Rising + Scarred By Beauty
09-11-2012
Henrik Reerslev
4

For så vidt er der ikke så meget nyt at skrive, når nu Devilution i sidste nummer anmeldte Rising, Scarred By Beauty og Essence fra metalfestivalen langt mod nord i det jyske. En helt indlysende forskel var at det var et mindre spillested, som tilmed var ganske godt besøgt, hvilket måske giver sig selv, nu da der til sidst blev meldt udsolgt. Som i Aalborg blev showet holdt under banneret Headbanger's Ball Tour, men denne gang var der samtidig endnu en vært, da Anders Bøtter præsenterede Club Sort Søndag. Et koncept, der allerede i sin ilddåb brød med den klubbens idé: at præsentere et større udenlandsk band sammen med et spændende dansk band.

Men lad nu det ligge for i stedet var der her tre spændende bands, som fortsatte den fine tradition fra Headbanger's Ball, der tidligere har haft bands som Hatesphere og Mercenary på programmet.

Hjemmebane-fordele var vendt på hovedet i forhold til showet i Aalborg. Rising og Scarred By Beauty kunne nu nyde fordelen ved at spille i egen by, mens Essence var gæster. Det ændrede dog ikke på spillerækkefølgen, og Rising stod derfor først på scenen. Bandet gjorde det godt på trods af knækkede strenge og en reserve-guitar, der kunne have stemt bedre, men med en hurtig tekniker, så varede de problemer kun ganske kort.

Lyden var hørt bedre med Rising på selvsamme Beta, men til gengæld var der meget mere liv i de to strengespiller, så den sludgede metal fremstod energisk og medrivende. Det var fedt at se bassist/lead-vokalist komme mere omkring og hæve bassen triumferende i vejret - og der var noget at fejre, og det var det gode show. Og ikke mindst en ny sang midt i sættet, der med sin staccato-agtige feeling bragte noget nyt og delvist hårdere udtryk i frem i bandets musik. Måske endnu et hit på linje med 'Mausoleum'?

Mobile vinkler

I sidst uge fornemmede denne anmelder en vis tilbageholdenhed i et ellers glimrende Scarred By Beauty. Den mindre scene og hjemmebanen og en godt udfyldt sal havde sit at sige. Energien var i top og virkede ægte og mindre indstuderet. Samtidig vandt de nye sange ved et nyt lyt, så det for anmelderen blev lettere at se, hvor nuancerne lå, så det ikke længere føltes som den mest naturlige fortsættelse af debuten. Det virkede mindre kaotisk og mere sangskrivningsorienteret. Men selvfølgelig stadig med nogle af de seje gimmicks og guitartricks som bandet mestrer.

Der blev opfordret til at tage alt frem, der kunne filme under et af bandets nye numre, så mon ikke der kommer noget video med rod i disse optagelser - det blev i hvert fald præsenteret som formålet. Bandets lyd var denne aften ikke helt så ren og klar som vanligt, i hvert fald ikke i den første halvdel af showet, men så blev det også rettet ind. Faktisk var det dog ret interessant at høre Scarred By Beauty i en lidt mere mørk lyd, hvor de mange guitardetajler ikke kom så skærende klart igennem. Det gav bandet noget dysterhed, der i hvert fald faldt i god smag hos denne gæst.

Sort likørstue

Essence lod sig ikke mærke af udebanefordelen, og der blev skam også taget vældigt fint imod det unge, fremadstormende band. Man skulle nok helt hen til sidste nummer, for for alvor at øjne en større forskel i forhold til showet i sidste uge til den aalborgensiske metalfestival. I ekstranummeret 'Pestilence' fik bandet nemlig selskab af en voldsomt headbangende Anders Bøtter - ok, det skete så også i et nummer i sidste uge, men denne gang sang han også kor på omkvædet - og han var samtidig flankeret af Simon Juul, der også tog sin del af DJ-tjansen denne aften. Det betød ikke så meget for sangen - hverken for eller imod - da Lasse stadig tog lead-vokalen, men sjovt så det ud, og det gav lige afslutningen et ekstra drys action, så man feststemt kunne gå til bar- og DJ-området.

Forinden havde Essence været igennem en del nye sange som fx 'Gemstones', men også bandets mest kendte nummer: 'Blood Culture', der har et pisse-fedt omkvæds-riff og så også en noget "kontroversiel" bas-intro. Den stod Nefer for i sin tid, men det er jo længe siden, at han var en del af Essence, så aftenens version blev leveret af Rasmus "Kalke" fra Caro. Det forløb ikke til alles tilfredshed, da der måske manglede lidt "feeling", og den slags er noget nær umulig at øve sig til, når man skal prøve at ramme en anden persons stil, der måske ligger langt fra ens egen. I de rene thrash-sange, som bandet fyrede af gik det dog glimrende, og her er bassisten jo også tættere på stilen i sit eget band, og måske netop derfor mere hjemmevant.

Hardcore og guldøl

Forsanger/guitarist Lasse Skov var ligeså meget smil og tydelig passion for "faget", som han plejede, men nyt var lidt at lydbilledet i passager med mange WPM (words-per-minute) gjorde, at hans vokal blev mere hardcore i stilen end den klassiske Bay-Area-stil med et tvist af Araya. Interessant om ikke andet.

Det vigtigste denne aften var dog den fede stemning. En hyggelig fredag aften med venner i København, hvor de tre bands leverede den gode vare som supplement til Betas faste tilbud om 2 guldøl for en halvtredser. Bandene kunne have skuffet uden at have ødelagt aftenen, men som forventet efter sidste uge i Aalborg, så viste Headbanger's Ball-tour anno 2012, at det er 3 fornuftigt valgte bands, der formår at holde fanen højt uge efter uge.