Ikke meget var som forventet
Ikke meget var som forventet
Ikke meget var som forventet

Et afbudsramt Psyke Project og et Nachtmystium, der trak på deres mere oldschool-lyd i et kort, men fedt show, var hvad The Rock åbnede op for på marts måneds sidste dag.

31-03-2010
4

Udenfor, ved kantstenen ud for The Rock, holder den ramponerede, lejede tourbus på engelske plader, og viser på fantastisk simpel vis, at black metal bliver man ikke altid rig af. Heldigvis er Nachtmystium til dels ligeglade med et meget sparsomt fremmøde dagen før markeringen af blandt andet Jesu pinsler, død og genopstandelse, der fejres rundt omkring i hjemmene med snaps, sild og påskelam, og bandet giver et intensivt, men også ganske kort show.

Forinden stod danske The Psyke Project dog på scenen – efter en ganske turbulent tour rundt i England, Belgien og Tyskland og naturligvis Danmark i form af showet på The Rock. Der er kun fire af de fem gutter på scenen, så hvis man ikke havde læst sig til nogle af problemerne på bandets Facebook-side, så blev man ganske overrasket over fraværet af Martin, der varetager vokalen i bandet. Martin havde forvredet sin fod lørdag i London på en så alvorlig vis, at han skulle gennemgå flere operationer den følgende dag. Stadig i London.

Favorabel lyd

Bandet valgte at give fansene en oplevelse alligevel og spillede uden Martin, selvom et show i Hamborg også måtte aflyses pga. at tour-bussen brød sammen. Uden Martin fik man for alvor mulighed for at leve sig ind i de ganske mange detaljer, der er i bandets musik, trods dets spil spil på det monotone, der undervejs opbygges på en flot og kunstnerisk manér.

Der var lidt vokal fra både Rasmus og Jeppe på henholdsvis guitar og bas, men i store stræk stod musikken alene. Martin var afgjort savnet, men The Psyke Project fik det bedste ud af situationen og gav en udmærket koncert, hvor lyden var favorabel til bandets stil. Bassen slog hårdt fra stortrommen og sad som en knytnæve lige i brystet, mens de tonstunge guitarer fyldte ørerne med støj af den bedste slags. Som noget ganske særligt blev der serveret et anderledes covernummer, da bandet valgte at fortolke et nummer fra det danske folk-rock ensemble Cody.
(Psyke Project: 3)

Black metal serveret kort og kontant

Nachtmystium har fået mærkaten ”blackadelia” sat på sig efter især det seneste album ’Assassins’, der tog bandet væsentlig videre fra de oprindelige black metal-inspirationer. Denne aften var det alligevel lyden af black metal, som man mere eller mindre kender den, der trængte tydeligst igennem. Hvad der inden koncerten på papiret ville lyde lidt som en skam, fungerede rigtigt fedt, da det stod på.

Det var nemlig intenst og bragende fedt, og derfor føltes den lidt korte koncert endnu kortere end den var. Det blev kun til ca. tre kvarter i selskab med bandet, og måske var det et sløvt fremmøde på kun lidt over 50 mennesker, som skuffede gruppen, selvom de nu også selv virkede ganske glade for showet, når man hilste på dem bagefter.

En anden hilsen gik ud til Mercyful Fate, da bandet lige satte tempoet på spidsen og gav en energisk og herligt vred version af ’Hellish Overdose’ fra EP’en fra 2009, hvor Nachtmystium går black thrash og dropper de mere flyvske ting, som The Rock også fik lov at opleve. Fx i en fin version af ’Assasssins’, hvis omkvæd blev lidt mere råt end på pladen. Men det gjorde ikke noget, for det passede til den røde tråd, der var igennem hele showet både fra sang til sang og til de mere psykedeliske stykker i nævnte nummer.

Med et afbudsramt, men alligevel tændt Psyke Project, og et amerikansk band, der for alvor skar sit show ind til benet blev det samlet set til en meget interessant arrangement, som man kun kan begræde ikke fik mere støtte fra folk. Dels for musikkens skyld, men også fordi The Rock har meldt ud, at økonomien har haft bedre dage, så al støtte er meget tiltrængt. Og der er brug for støtte til alle steder i landet, der tør booke den mere obskure musik.
(Nachtmystium: 4 – showlængden var dog tæt på at trække ned…)