Ekstra:
Joey's tale
Battle Hymn
Black Wind, Fire And Steel

3

Det var ikke med store forventninger, at denne udsendte lagde vejen forbi Forum mandag aften. Men det er vel sådan, at Manowar bør opleves mindst en gang.

Historikken på bandet er jo efterhånden lang og rækker 40 år tilbage med debutalbummet ’Battle Hymns’ i 1982. Og allerede den gang var der meget hype om Manowar, hvor rygterne gik, at bandets medlemmer havde underskrevet kontrakten med pladeselskab med eget blod. Hypen forblev i en række år, hvor Manowar faktisk også formåede at udgive en række ganske fornuftige album uden dog at opnå noget nævneværdigt albumsalg. Til gengæld har Manowar formået at få succes på andre områder. Man har været rigtig dygtig til at få koncerter placeret de rette steder og ikke lave alt for lange turneer og så har man været sublime med at satse på merchandise med bandets logo og hyldest til den macho-mægtige superheltefortælling. Bandet har sikkert tjent mere på salg af merchandise end på salg af plader.

Manowar er over the top. Det er kitsch og det kan være fedt. Problemet er dog, at Manowar tilsyneladende tager hele den teatralske opsætning ganske alvorligt, hvorved det dejligt forløsende falder lidt til jorden.

Dårlig start
Men vi lader fordomme ligge og forholder os til koncerten. Og lave forventninger blev til fulde indfriet i begyndelsen af koncerten. Forumlyden var vanligt elendig, sanger Eric Adams lød som en plukket høne og bandet virkede totalt retningsløse i sammenspillet. Så tjek!

Men hov – så skete der noget godt

Det må medgives, at det blev markant bedre efter de første par sange. Eric Adams trådte i karakter og viste, at han stadig har stemmen, der gør det, at nogle af Manowars sange lever. ’Holy War’ fra ’Fighting The World’-albummet står stadig stærkt og det samme gør sig bestemt gældende for ’Gates of Valhalla’ fra ’Into Glory Ride’. Det var en ganske gåsehudsfremkaldende version, som Manowar formåede at levere på sidstnævnte sang. Faktisk reddede den mere eller mindre hele oplevelsen. Og ja selv Manowars seneste udgivelse, den ellers ret kiksede EP ’Highlights from the Revenge of Odysseus’ fik en tur i manegen med sangen ’Immortal’, som blev fornemt fremført af Adams.

Men momentum tabt for en stund
Herefter gik det desværre igen ned ad bakke. Sættet blev afsluttet med en række lidt nyere sange i et højere tempo som ikke rigtig passer til bandets oprindelige stil samtidig med, at lyden igen blev ringere.

Som et ekstranummer skulle man så som åbenbart vanligt lige igennem en tale fra Joey DeMaio. Enten er manden idiot. Det tror jeg ikke, at han er. Eller også forsøger han at levere en malplaceret illusion omkring at være en heavy metalsympatisør og hvordan livet som sådan skal udleves. Det var dumt. Hans ros til den danske såkaldte kultur med vikinger virkede også tåbelig. Ja, det er da sjovt. Men hvad fanden roser han så, når Manowar spiller i Finland, Rusland, Japan med videre. Jeg anerkender, at Manowar har et romantisk syn på vikingemytologien, men alligevel.

Heldigvis blev ævlet afløst af en meget fin levering af ’Battle Hymn’ fra bandets første album efterfulgt af ’Black Wind, Fira and Steel’ som afslutning.

Adams giver Manowar fortsat relevans

Hvis man ikke er absolut fan, kan man hævde, at Manowar ikke har haft relevans igennem de seneste 30 år. I ’90 og fremad har der ikke været meget at hylde. Men når det så er skrevet, så har bandet da heldigvis stadig Eric Adams i forgrunden og han leverer stadig. Det var i særdeleshed ham, der reddede koncerten i Forum og til dels gjorde bange forventninger til skamme. For han er god, når han ikke nøjes med at skråle ”hail”, ”Kill”, ”Sword”, ”Blood”, ”Death” etc.

Sidste gang Manowar var i Danmark var på afskedsturen i 2019. Man troede måske, at Corona havde afbrudt afskeden og Manowar havde glemt, hvortil man var kommet, hvorfor man kom til København endnu en gang. Men til koncerten annoncerede Adams, at man vil komme tilbage igen. Så vi slipper nok ikke for Manowar i nogle år endnu – En glæde for mange, til trækken på skuldrene for de fleste.

Manowar havde (igen) nedlagt forbud mod fotografering. Det virker mærkeligt. Men måske må pøblen ikke tæt på se, hvor tæt korsettet under krigeruniformerne efterhånden er spændt ind?

”All Men Play on Ten”! Men korsetsplitten i sidste hul!