10. Burn
11. Destroyer of Worlds
12. 66'Fucking'6
13. Onslaught (Power from Hell)
14. Thermonuclear Devastation

4

Devilutions udsendte fik en tirsdag aften til at gå på spillestedet Roxy, da Onslaught kiggede forbi for på den igangværende turne at markere 30-året for udgivelsen af albummet ’The Force’. I den forbindelse trak det dog lige så meget, at Onslaught havde taget vore egne Artillery med på den 16 stop lange turné.

Der var i høj grad budt op til en thrashaften, da der var ikke mindre end fire bands på scenen denne lidt triste tirsdag aften. Fire bands kan sagtens blive mere end nok til én koncert. Men heldigvis havde Artillery og Onslaught fået fornuftigt følgeskab på turneen. Til at holde de to veteranbands til ilden var medtaget to unge energiske græske bands, som hele turen igennem har rejst i lyset af baglygterne af de gamles bandbus.

Thrash i røde bukser
Først på scenen i et deprimerende nok mere end halvtomt Roxy var Chronosphere. Bandet havde deres netop udsendte tredje album ’Red n’ Roll’ med i bagagen. Det røde skal i den forstand tages helt bogstaveligt, da bandets fire medlemmer optræder i røde bukser. Det er lidt mærkeligt, men gør da i det mindste, at bandet udskiller sig fra mængden. Til trods for medlemmernes tilsyneladende unge alder spiller bandet traditionel old school thrash tilsat en omgang traditionel heavy metal. Det gøres så heldigvis ret fornuftigt. Det kan dårligt påstås, at bandet besidder stor originalitet. Til gengæld har de en energi og et engagement, der høstede velfortjent positiv respons fra det fremmødte publikum. Det nye album er heller ikke helt skævt, så det kan ikke udelukkes, at vi også på vore kanter kommer til at opleve mere til bandet. Bandet kunne eksempelvis være et oplagt valg til en plads på Metal Magic Festival.

Thrash a la Diamond
Andet band på scenen var Chronospheres landsmænd fra Exarsis. Også Exarsis har også nyt album i 2017 i form af bandets fjerde album ’New War Order’, der kommer på gaden i denne måned. Stilen er igen traditionel old school thrash. Men Exarsis har dog noget andet end beklædningen til at skille sig ud fra mængden. Bandets forsanger Nick Tragakis har nemlig fundet ud af, at det er en god idé at parre den traditionelle thrash-vokal med noget, der lyder som en alliance mellem Rob Halford og King Diamond. Det skal man godt nok lige vænne sig til. Det fungerede ikke optimalt live i Flensborg. Noget bedre går det på plade, hvor ’New War Order’ er en fint album, hvor bandet på trods af den noget alternative vokal er mere tro mod 1980’ernes Bay Area-lyd end Chronosphere. Exarsis gav den også alt, hvad den kunne trække på scenen, og var på den måde en fin opvarmning til de to efterfølgende bands, der havde noget at leve op til, hvad angik energiniveau.

Vikarernes aften
Artillery trådte på scenen i en noget mere alternativ version end længe set. Peter Barslund var vikar på bassen for Peter Thorslund, og der var afbud fra trommeslager Josua Madsen og sanger Michael Bastholm. Det betød i den forbindelse med et gensyn med Artillerys tidligere sanger Søren Adamsen. Det var fint at se ham på scenen med Artillery igen. Adamsen sang i sin tid på de to album ’When Death Comes’ og ’My Blood’. Det var dog ikke fra disse, Artillery havde hentet sange denne aften. Derimod fik man sammen med bandets klassikere mulighed for at opleve Adamsen synge nyere sange, som er indspillet med Michael Bastholm i form af ’Legions’, ’Live by the Scythe’ og ’In Defiance of Conformity’. Artillery levede, til trods for en halvforkølet lyd, som altid op til forventningerne. På trods af at flere af musikerne var på vikarjob, var det en helt igennem godkendt optræden, der gav god respons fra såvel det tyske publikum som de tilrejsende danske fans.

Britiske veteraner
Onslaught var på 30-årsjubilæumsturné for albummet ’The Force’. Albummet blev godt nok udgivet i 1986. Men det jo så længe siden, at lidt plus/minus i tidsregningen gør mindre. Bandet havde i den forbindelse valgt at indlede sættet med at spille samtlige syv sange fra ’The Force’. Fra udgivelsen af ’The Force’ er det kun sanger Sy Keeler og leadguitarist Nige Rockett, der stadig er at finde i Onslaught. Men begge gør det i lighed med de nytilkomne faktisk fortsat ganske fortræffeligt. Onslaughts form for thrash er ikke helt som den amerikanske Bay Area-thrash. Der er noget umiskendeligt britisk over Onslaught, hvor inspiration fra bands som Saxon og Judas Priest lader sig ane.

Onslaught opnår formentlig aldrig at blive betragtet som blandt de største inden for thrash metal eller metal i det hele taget. Deres sange er eksempelvis ikke på højde med Artillerys, men de optrådte med en gejst og erfaring i Flensborg, der var prisværdig. Bandet havde en god lyd, og det ville have været sympatisk, hvis de havde bistået det tre supportbands med at opnå samme betingelser. På den måde var Onslaught lidt forud på point allerede fra start.

Tilskuertallet sneg sig vel dårligt over 100 på en kold tirsdag aften i Flensborg. Men de fremmødte fik gangbar valuta for indgangsbilletten. De fire bands havde ikke lige gode betingelser med både manglende fremmøde tidligt på aftenen og forskellige lydbetingelser. Men lad os slå fast, at det samlet set var en fin koncert på en aften, hvor alle bands ydede det bedste, omstændighederne gav mulighed for.