Perse1
Perse2

Persecutor startede den forventede fest, da mødet med et moshglad publikum sparkede årets festival igang!

19-06-2024
Peter Troest
3

Det er ikke nødvendigvis meget fra Horsens, der er værd at skrive hjem om. Det skulle da lige være Michael Kvium. Nåhja, og Pretty Maids, men det er efterhånden ved at være nogle dage siden, det virkede som en rimelig årsag til at sende brevpost nordpå ad E45.

Men så er der Persecutor. Som en af bannerførerne for den nyere danske thrash-bølge, sammen med bands som Demolizer og Killing, fører Persecutor sig frem med stor gejst, spilleglæde og vilje til at piske en fest op; noget der i nogen grad kompenserer for et sangskrivningstalent, der ikke er uovertruffent.

Nuvel, denne onsdag var bandet sat til at åbne årets Copenhell. En opgave, der netop kræver Persecutors forcer snarere end store, omsiggribende kompositioner. Og bandet gik til opgaven med fynd og klem. Med frontmand Christian Andrés Almanza som et naturligt fokuspunkt, der med sit Freddie Mercury-look næppe efterlod mange hverken herre- eller dametrusser knastørre, kværnede Persecutor en højpotent og energisk thrasheksplosion i hovedet på et taknemmeligt og festklart publikum, der gladeligt tog imod.

Slås, bajere, de vanlige discipliner - og flere bajere

Bandet brugte de tildelte 40 minutter effektivt, samtidig med at de trak et Copenhell-klart publikum gennem de sædvanlige discipliner: Wall of death, skåle nogen gange, råbe lidt om bajere til crowdpleaseren ‘Four More Beers’, mere wall-of-death, lidt robåd og bandets hit ‘The Blitz’. Det var alt sammen på sin vis, som man kunne forvente: Selv om Persecutor stod foran det formentlig største publikum, karrieren kommer til at byde på, fik de en fest op at stå.

Hvilket vel heller ikke nødvendigvis var den store præstation. For publikum var vigtigheden af, hvilket band der spillede, ikke altafgørende; hovedsagen var, at nogen gjorde det. Og foran sådan en menneskemængde kørte Persecutor, med spandex, rigelig fræs og store smil, en forventet sejr hjem. Det var ikke stor kunst, men det fungerede, hvilket bandet skal have ros for.
Og så er vi igang!

Perse1