RF '13: Tam kommando
RF '13: Tam kommando
RF '13: Tam kommando

Norske Blood Command led en hård skæbne på Roskilde Festivals sidste dag, hvor de skulle kæmpe om publikum med bl.a. Queens of the Stone Age, hvilket forplantede sig i en tam koncert.

07-07-2013
1

Punkrockerne fra Blood Command havde svære kår ved deres show i søndags. De stod foran et ikke en gang kvart fyldt Odeon, fordi de fleste festivalgængere enten havde valgt at se Queens of the Stone Age på Orange eller Orgi-E & co. på Arena. Det sparsomme fremmøde syntes at have indvirkning på bandets optræden, der generelt virkede hæmmet (måske af ærgrelse). Det er selvfølgelig svært at spå om, hvad der præcis var årsagen, men faktum er, at de aldrig rigtig nåede ud over scenekanten.

Især den smukke sangerinde Silje Tombres scenepersona virkede påtaget, men hendes brogede flok bandkammerater fulgte troligt trop med akavede og gumpetunge stage moves. Der var generelt lidt ungdomsskolestemning over sceneshowet, hvilket kun kunne undre, eftersom vi her havde med et rigtignok nyt, men dog forholdsvis erfarent liveband, der netop havde overstået en turné i UK at gøre godt med. Det skal imidlertid tilføjes, at selve samspillet heller ikke fejlede noget. Det lød sådan set, som det skulle, men visuelt var det noget værre (uinspireret) rod.

Dertil bør det siges, at musikken, der bedst kunne beskrives som Paramores sure tvilling, ikke faldt i min smag. Det mest interessante segment var umiddelbart før koncerten sluttede, hvor Tombre havde forladt scenen, og instrumentalisterne brød med det evindelige punkrocktempo og med de rene powerakkorder, blev tunge og legede med nogle lækre, dystre toner. Men så var koncerten slut.

Der var desværre ikke meget mere at tilføje. Oplevelsen ville ganske givet have været en anden under andre omstændigheder, men sagen var, at Blood Command skuffede fælt denne aften på Roskilde Festival.