9. Let the Storm Descend Upon You (Herbie Langhans og Ronnie Atkins)
10. Farewell
11. Shelter from the Rain (Kenny Leckremo og Bob Catley)
12. Lost in Space
Kent Kirkegaard Jensen
4

Man må tage hatten af for arrangørerne af Jailbreak-festivalen. Når der bookes bands ser man noget, som vi andre aldrig havde troet. Første år med Sabaton som hovednavn. Vi havde ikke set, at svenskerne ville have fans i Jylland. Vi tog i den grad fejl. Andet år var det med Within Temptation som et af de to hovednavne. Vel har hollænderne en fanbase i Danmark og kan vel fylde Vega i hovedstaden. Men at tage et kæmpe show med til Horsens? Vi tog fejl igen. Bandet blev mødt som verdensstjerner. Og så dette år med Tobias Sammet’s Avantasia som det ene hovednavn. Det virkede helt uden for skiven. Er der virkelig lyttere i Danmark til et tysk metalprojekt, der har specialiseret sig i udgivelser af rockoperaer? Et ambitiøst projekt, som stort set ingen mediedækning får i vores lille land, hvor det at være ambitiøs nærmest anses som en genetisk fejl. Vi tog fejl igen. Heldigvis.

Avantasia viste sig at have mange fans på fængselspladsen, hvor mange blev set skråle med på sangene.

Avantasia blev skabt af sangeren i det tyske band Edguy, Tobias Sammet, i 1999.
Der er efterhånden udkommet ni albums fra projektbandet. Igennem alle årene har det været kendetegnet, at der på hvert album udover Sammet selv har været forskellige udefrakommende sangere på et eller flere sange. Efterhånden har et hav af sangere inden for heavy rock og heavy metal været at finde på Avantasias albums. Det gør sig også gældende ved bandets koncerter.

Det var så tilfældet i Horsens. Herbie Langhans, der er sanger i Firewind, og Adrienne Cowan, der er sanger i Seven Spires, var begge at finde i koret og begge i front på en sang. Herudover kom også Ronnie Atkins fra Pretty Maids på scenen for et par sange. Det var nok ikke så overraskende taget i betragtning, at koncerten var i Horsens, og han har været med på flere af Avantasias albums. Kun en smule mere overraskende var det, at Bob Catley fra det nu opløste band Magnum var blevet fløjet ind fra England. Catley har været med på alle Avantasias albums bortset fra debuten. Mere overraskende var det, at man havde fløjet den tidligere Queensrÿche-sanger Geoff Tate ind fra USA. Endelig fik sangeren i det svenske band H.E.A.T., Kenny Leckremo, også mulighed for at komme på scenen i ’Dying for an Angel’.

Men alt det er jo fakta. Det kan jo være godt nok, men var det så noget ved?
Ja! Det var storslået. Bandet spillede godt, de vokale fremførsler var gode, og sangene er velkomponerede i en sådan grad, at det også vakte beundring hos den del af publikum, der ellers ikke lige hører den form for metal. Det var en stor afslutning på en god dag på årets Jailbreak, for ej at glemme første gang nogensinde, at Avantasia var i Danmark.

Lad os håbe, at koncerten i Horsens giver koncertarrangører lyst til at få bandet tilbage til Danmark igen inden alt for længe!