Un02

Der var black metal, sludge, doom og sågar lidt melodi på 1000Fryd lørdag aften, da Ungraven, Sixes og Un gav koncert for undergrunden i Aalborg.

+ Sixes + Un
26-10-2019
Kent Kirkegaard Jensen
3

Ungraven startede aftenen med deres blanding af black metal, doom og sludge. Den britiske duo består af Jon Davis, der nok er bedst kendt fra sit band Conan, og trommeslager Tyler Hodges. Med masser af energi og nerve hamrer de derudaf i en halv times tid, førend de lige så uceremonielt, som de gik på scenen, igen træder ned af samme. Ungraven er lige ud af landevejen og indeholder de elementer, man kan forvente af en duo, der morer sig på tværs af flere genrer.

Morskab er derimod ikke lige det, man forbinder med Sixes. Den sydcaliforniske kvartet starter koncerten med at give masser af feedback til deres forstærkere, og sådan lægger de ud med en orkestreret støj. Det fortsætter hele vejen igennem koncerten, hvor især forsanger Stephen Cummings udviser buldrende vrede, utæmmelig energi og vildskab. Han brøler manisk, og kroppen kan ikke holdes i ro. Vreden får lov at manifestere sig mod et stakkels mikrofonstativ, der gør sit bedste for at stå stille på den minimale scenekant, og trods publikums hjælp med at holde det oprejst, går det ikke helt, som præsten prædiker. Cummings vrider vredt i stativet for at få det på plads og råber frustreret over det forbandede udstyr. Resten af bandet er relativt anonyme og spiller blot deres del. Sixes har også omkring en halv time, hvor de kommer godt omkring og formår i den grad at skabe en stemning af vrede og støj.

Helt så støjet er sidste band på plakaten ikke. Un er, ifølge egne ord, æterisk doom fra Seattle. Og det er ikke helt ramt ved siden af. Un føles helt melodisk i forhold til de to forrige sludge-inspirerede bands, hvor punk og vildskab var helt i front. Med en snert af shoe-gaze over deres doom kværner Un på og leverer aftenens sidste salve til publikum på 1000Fryd, der af uvisse årsager er sveddryppende varm denne aften. Bands og publikum må holde sig hydreret, og det er heldigvis en disciplin, de mestrer såvel på scenen som nede foran. Un er klart aftenens mest rolige bekendtskab, der står i skærende kontrast til Sixies, hvor det var vrede, der var den følelse, der nok bedst beskriver bandet. Un derimod er sorg, isolation og eftertænksomhed.

Det var derfor umiddelbart tre meget forskellige bands, der gæstede Aalborgs lille spillested 1000Fryd. Her kommer band og publikum tæt på hinanden, som det har været tilfældet siden 1985. Således også denne aften, hvor Sixes' bassist, Zander Reddis, gik direkte fra merchandise-boden seks meter fra scenen og op på scenen til sit gig og efterfølgende direkte tilbage til sin nebengeschæft. Ægte undergrund og god stemning lørdag aften i Nordens Paris.

Er man til undergrund, sludge, doom og DIY, så er Conan, Un og Sixes på Vega værd at kigge forbi mandag aften.