WOA'12: Rå Midnatsstemning

WOA'12: Rå Midnatsstemning

Aura Noirs rå blanding af thrash- og black metal gik rent ind som et hårdt spark i metalnosserne.

03-08-2012
4

Det var den helt store norske triumf i det store spilletelt på Wacken fredag aften. Ærgerligt nok havde Dødheimsgard måttet aflyse tidligere på aften, men det rådede Gehenna bod på i form af en triumferende satanisk oplevelse. Bagefter var det Aura Noirs tur til at vise talenterne frem, men inden blev ventetiden brugt på en halv times tysk wrestling, der om noget også var lidt af oplevelse, om end en af de mere bizarre af slagsen. Men glimrende optakt til Aura Noirs grumme blanding af thrash- og black metal.

Tæt på midnat med en efterhånden betydelig promille bragede det løs fra trommesættet på scenen, og scenetæppet som dækkede udsynet faldt til jorden. Her stod de så, Aura Noir, og satte koncerten i gang med gedigen smæk på.  Og det tempo stoppede de på ingen måde i de knap 40 minutter koncerten stod på. Guitarist og sanger Aggressor sad iført solbriller og Venomtrøje, alt imens bandet pløjede sig gennem ’Trenches’ fra det spritnye album ’Out to Die’.

Norske All Stars

Aggressor med det borgerlige navn Carl-Michael Eide var oprindeligt bandets trommeslager, ligesom han har spillet i både Dimmu Borgir, Dødheimsgard, Ved Buens Ende, Ulver og Satyricon, men har nu overtaget den ene guitar i Aura Noir. Forklaringen skyldes at han sidder i kørestol, da hans fødder er lammet efter et måske, eller måske ikke, uheldigt fald ud af et vindue fra fjerde sal.

Dog var han vist mere placeret i en høj stol denne aften; rørte sig ud af stedet gjorde han i hvert fald ikke, men hvad betyder det nu også, når multitalentet stadig kan bruge fingrene. For de fejler helt sikkert intet! Aggressor skiftedes sammen med bandets anden grundlægger, bassist Apollyon, til at håndtere vokalen, og dette fungerede ganske fint live.

I venstre side af scenen stod Blaspehmer, manden der overtog guitaren i Mayhem efter Euronymous’ død, så også der var der en vis garanti solid spadehåndtering. Aura Noir er et all star-band med nogle de bedste fra det norske black metal-miljø, og det beviste de uden tvivl denne aften.

Alt det gode

En aften hvor de kom hele den turbulente karriere rundt. ’Destructor’ fra ’Black Thrash Attack’, som var gruppens første hele udgivelse fra 1996, var uden tvivl et af højdepunkterne. ’Blood Unity’ fra ’Deep Tracts of Hell’, ’Iron Night/Torment Storm’ fra ‘Hades Rise’, og ‘Hell’s Fire’ fra ‘The Merciless’, blev alle sendt ud over scenekanten med dén store passion og respekt for thrash-genren, der konstant gjorde koncerten til en sand vind af musikalsk vanvid lige i fjæset.

Man kan indvende at musikken måske ikke varierer særligt meget fra album til album, men live fungerede dette simpelthen som det skulle. Nu havde bandet så også kun cirka tre kvarter til rådighed, og om det var for lidt, eller netop lige tilpas, er svært at sige. Herfra håber vi bare at svaret på, hvorvidt de kan holde den kørende i 90 minutter kommer på et dansk spillested, for det ville bestemt være en oplevelse for landets metalfans.