Vellykket norsk aften i Århus
Vellykket norsk aften i Århus

Satyricon leverede varen på Voxhall i Århus. En veloplagt frontmand bar såvel band som publikum gennem en tung og mindeværdig koncert.

14-04-2009
Kent Kirkegaard Jensen
5

Voxhall, Århus. Spillestedet der overtog tjansen fra legendariske ’Huset som det centrale spillested i den jyske storby. Undertegnede har efterhånden set en del tunge bands på dette sted, og det med varierende grader af succes. Mayhem sidste år var noget forfærdeligt rod, hvorimod selvsamme band leverede en pragtpræstation i ’04 på samme scene. Landsmændene fra Gorgoroth og 1349 rev også århusianerne rundt i store cirkler tilbage i ’05, og i år var der så igen norsk black metal på skemaet. Denne aften var det Satyricon der gjorde sin debut på Voxhalls scene.

Opvarmningen fra Derangedead og Zonaria var af godkendt kaliber, men ikke decideret imponerende. Begge bands kunne deres kram i thrash, død og semi-black genren rent teknisk. Det blev dog aldrig rigtig catchy og mindeværdigt, så mens der var et nogenlunde groove, så udeblev øjenåbneroplevelsen.

Det samme kan man ikke helt sige om Satyricon. Med frontmand Satyr helt fremme og bogstavelig talt halvvejs på vej udover scenekanten var det første stik hjemme efter et enkelt nummer. Ikke overraskende fokuserede bandet på deres seneste triumvirat af plader, startende med ”Volcano”, ”Now, Diabolical” og den aktuelle ”The Age Of Nero”. Der blev hevet alle de store sange fra de tre plader frem, og så et par enkelte ture tilbage i den ældre del af bandets bagkatalog i form af ’Forhekset’ og naturligvis ’Mother North’ som stadig, helt på sin plads, er afsluttende nummer.

Bandet havde få dage før showet i Århus skiftet bassisten ud, men den nye mand på den firstrengede spade hang bestemt ikke i bremsen. Bevares, han var bandets mest anonyme deltager, men han faldt ikke igennem og fulgte med hele vejen. Ligesom Frost iskoldt slog sig gennem materialet uden at værdige nogen et blik eller fejltrin. Satyr greb selv en spade et stykke tid inde i koncerten. Først en syvstrenget, og så senere en seksstrenget. Så selvom han lægger mest vægt på at være sanger og publikums indpisker, så er der stadig tid til at vride strengene til de sange han selv har skrevet.

For Satyr er Satyricon. Og han har udviklet sig til en energisk frontmand der interagerer med publikum og får dem med i koncerten. Det var halvanden times nydelse af black metal når det er allermest tilgængeligt og det gav pote hos de fremmødte. En rigtig god koncert, og man gik derfra med håbet om at de snart måtte vende tilbage og levere endnu en koncert på dansk muld!