Rocker videre på 48. år

Rocker videre på 48. år
Vi anmelder det nye studie album fra legendariske Lynyrd Skynyrd, "Vicous Cycle". Sydstats-legenderne Lynyrd Skynard, dannet i Fred Dursts hjemby Jacksonville, Florida tilbage i 1965(!) har været en enorm inspiration for en lang række store hard rock- og metal navne som Metallica (Skynards "Tuesdays Gone" er coveret på "Garage Inc."), Pantera, Down, Kid Rock (der medvirker på just dette album!) og mange andre. Og Lynard Skynards eksplicitte tilhørsforhold til bourbon og deres lige ud af landevejen guitar rock og rul var også et slags blue print for 80ernes sleaze rock bølge med Guns N Roses i spidsen.

Nu markerer Lynyrd Skynyrd så deres 30 år på banen som album indspillende band med det første studie album i tre-fire år, "Vicious Cycle" - en slet skjult titel til et band, der har haft en ret barsk karriere. I 77 mistede bandet tre bandmedlemmer under en flyulykke, herunder forsangeren Ronnie van Zandt, og senest har guitaristen og grundlæggende medlem Gary Rossington undergået en hjerte operation, der bl.a. medførte en aflysning af bandets koncert på 5-Øren den 7. juni (Rossington og bandet er dog tilbage på landevejen i midt-juni, men det vides ikke om der kommer en ny koncertdato i DK).

På "Vicious Cycle" er det stadigvæk den helt grundlæggende guitar rock og sangene om almindeligmand, kærlighed og stolthed, som bærer hele sang-dynen for Lynyrd Skynyrd. Indimellem en kende for ureflekteret patriotisk efter min smag, men der er noget ret fedt - og autentisk, ikke mindst - over bandets basale nede-på-jorden rock og rul. Og det er ganske enkelt krop muligt ikke at smile stort over de, i al deres almindelighed geniale linier i indledningsnummeret, "Thats How I Like It", der også er pladens bedste: "I like my women hot and my beer ice cold, a real fast car and my whisky old." De store klassiske sange á la "Sweet Home Alabama", "Freebird" etc. finder man dog ikke på albummet, hvilket så også ville have været tæt på det
semi-sensationelle. Og dog - der er jo bonus tracket "Gimme Me Back My Bullets", men det er så en genindspilning med Kid Rock som gæste sanger.

For to måneder siden fik jeg fat i den gamle dbl. live lp fra 76, "One More From The Road" (på vinyl, naturligvis), og det er helt klart en mere oplagt plade som intro for nye historie-hungrende lyttere. Men Lynyrd Skynard er et ret vedholdende rock og rul fænomen og især vil gamle fans nok kunne finde en vis fornøjelse i denne "Vicious Circle". Om ikke andet, så glider den da ihvertfald pænt ned til en sjat bourbon eller to.

Vicious Cycle
3