Tjekket og tilgængeligt

Tjekket og tilgængeligt

På "No World For Tomorrow" leverer Coheed & Cambria teknisk funderet prog rock med både hitfornemmelse og lækre guitarstykker.

Good Apollo, Im Burning Star IV, Volume Two: No World for Tomorrow
Label
3

På "No World For Tomorrow" leverer Coheed & Cambria teknisk funderet prog rock med både hitfornemmelse og lækre guitarstykker. Forrige år fik Coheed & Cambria et meget fair fanfølge herhjemme med albummet "Good Apollo, Im Burning Star IV, Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness", frontet af hittet "Welcome Home".

Et prog rock-orkester, men et mere tilgængeligt af slagsen, og bandets nye udspil - og sidste i konceptserien - "Good Apollo, Im Burning Star IV, Volume Two: No World For Tomorrow" er også i en klart endnu mere tilgængelig retning. Claudio Sanchez vokal minder stadigvæk så ganske om den vi kender fra Geddy Lee fra progpionerene Rush, og der er i det hele taget ganske meget Rush i lydbilledet, kreeret af Nick Raskulinecz (Foo Fighters, Velvet Revolver, Manson, Ministry m.fl.) og af en vis Rick Rubin (så har Metalica også en undskyldning for at være langsomme - igen).

Denne gang har Coheed & Cambria også kreeret solidt hitmateriale i den glade, poprockede førstesingle "The Running Free", der næsten fremkalder forårsstemning her sidst i oktober; men pladens mest herlige hitfængende nummer - i undertegnedes øren - er dog "Gravemakers & Gunslingers". Her spiller bandet basal rocknroll, pakket ind i dets melodiske proglyd, hvilket fungerer ganske genialt i alt dets enkelhed.

Ellers er "No World For Tomorrow" (som albummet i praksis betitles, tak!) lagt an på de noget mere pompøse og komplekse kompositioner, men tilrettelagt med stor sans for melodi og iørefaldende arrangementer og med en særdeles effektiv leadguitarist, Travis Stever, der hiver flere numre op fra den lydsporsagtige og let underfundige konceptstemning og lige i fjæset på lytteren.

Nyd fx det superfede, noget old skool prog rockede guitarstykke i "The Hounds (of Blood And Rank)" og det ditto i "Feathers". Og tjek i den grad også det lækre, underbyggende og supplerende guitarspil i "Justice In Murder", som selvfølgelig ender op i noget så forrygende som en forrygende, fed og veltimet guitarsolo. Mens vi er ved lækkert sololir, så tjek også den gode solo i "The End Complete"! Men det bliver bare aldrig alt for liret i Coheed & Cambrias rockunivers, men bare sådan præcist og lige på.

"No World For Tomorrow" rummer dog mange dybereliggende lag og en markant grad af episk stemning, og er derfor i høj grad et album med størst nydelsesværdi for kultkendere. Men i dets tilgængelige og flotte lydbillede rækker Coheed & Cambria samtidig en hånd ud til mere perifære lyttere som undertegnede, og "No World For Tomorrow" virker allerede nu som et mere end godkendt udspil herfra.