Tungt, nostalgisk og fedt

Tungt, nostalgisk og fedt
Danske Force of Evil leverer den vaskeægte metalvare på "Black Empire", hvor 3/4 af bandets Mercyful Fate rødder heller ikke fornægter sig. Guitarduoen fra det klassiske Mercyful Fate-line up, Michael Denner og Hank Shermann, genforenedes og dannede for et par år siden Force of Evil sammen med bassist, Hal Patino (ex-King Diamond), tøndebaskeren Bjarne T. Holm (nyere Mercyful Fate) og sanger, Martin Steene (Ironfire). Det kom der et udmærket debut album ud af i 2004, som blev fulgt op af en Europa-turné, inklusive en kongeoptræden i Lille Vega, hvor der oven i købet blev spillet en række af de helt gamle Mercyful-klassikere.

Nu er bandet så tilbage med andet udspil. Et konceptalbum, hvor sangteksterne handler om en række af Hollywoods horrorfilm. Og et helvedes tungt album, er hvad det er! Man er ikke et sekund i tvivl om, hvem det er, der tvinger det ene riff efter det andet ud af de slidte Flying V-guitarer. Numre som åbnerne, ”Black Empire” og ”Back To Hell” tager for alvor metal-kegler, andre af numrene lyder måske lige en tand for meget som noget af det Mercyful Fate-materiale, vi allerede kender. Og et par minutter inde i ”Death Comes Crawling” nikkes der endvidere genkendende til et lignende klassisk titelnummer af et nok så klassisk band, Black Sabbath.

Alligevel må man gang på gang bukke under for d’herrer, Denner & Shermann’s ultratunge riffdueller, som dominerer hele albummet. Martin Steenes vokal slipper ikke for sammenligning med en vis hr. Diamant, men hvad gør det, når bandet nu er så helvedes overbevisende? Det er tung og nostalgisk hævi, når det er bedst, og tag så ud og oplev dem live, næste gang de er i din by!

Black Empire
3