Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Metal Church fejrer tungt 20 års jubilæum med et frydelig fedt udspil i "The Weight Of The World." Seattle-bandet Metal Church har altid stået en del i skyggen af bl.a. deres gamle turnévenner Metallica, hvis historie jo er mere end velkendt, mens Metal Church mest har nøjes med kultens anerkendelse frem for noget kommercielt gennembrud. Ikke desto mindre kan Metal Church i år fejre deres 20 års jubilæum - og det med et overraskende robust album i "The Weight Of The World".

Bandets primus motor, guitarist og komponist Kurdt Vanderhoof styrer sin tropper gennem ti seje og solide metal skæringer, stærkt suppleret af bandets faste trommeslager Kirk Arrington og veteranguitaristen Jay Renolds (Malice). Vi er så absolut i den loyale afdeling for 80'er baseret power metal og heavy metal, men anno 2004 lyder Metal Church mere energiske, sprudlende og langt friskere end længe hørt - måske fordi de gamle metal præster har ladet sig supplere af et par hårdt kørende messedrenge i den stærke stemme Ronny Munroe (Rottweiler) og bassisten Steve Unger?

"The Weight Of The World" åbner med den helt suveræne "Leave Them Behind", der i sandhed giver mange nyere true metal bands baghjul i både metalpower og catchiness. Det er altså helt vildt og mægtigt metal-lir, det her (hører du, Lars Schmidt?). Men der er heldigvis en rød tråd gennem hele dette solide album - en rød tråd, der er spundet over en ægte kærlighed for powerfyldt heavy metal, som tager sig særlig autentisk og uimodståelig ud når Metal Church betonrocker sig gennem gode og tunge melodiske træffere som "Hero's Soul" og "Wings Of Tomorrow" eller rene Smirnoff-festfræsere som "Madman's Soul", med rå-elegant twin guitar lir.

Uanset om du har mødt heavy metal - eller true metal - gennem Iron Maiden, Armored Saint eller Hammerfall så tjek dette frydeligt fede Metal Church album ud.

The Weight Of The World
4