Ugens monsterdrøn - del 2

Ugens monsterdrøn - del 2
Afveksling, brutalitet og tungt groove med en tilpas mængde melodi udgør ingredienserne i Kataklysms nye fantastiske album. Med det forrige "In The Arms of Devastation" tog et anerkendt, men alligevel mindre kendt canadisk dødsmetalband verden med storm. Det var et monster af et album, og dets betydning for bandet udtrykkes fint med dette nye albums første videosingle "Taking The World By Storm".

En måske lidt for konservativ anmelder på heavyjam.dk (læs: undertegnede) gav "kun" den forrige skive et 10-tal. At samme anmelder giver dette et 11-tal er som sådan ikke et udtryk for, at "Prevail" er markant bedre. Alt efter humør er de to plader lige fede. Retfærdigvis ville manden med pennen bag denne anmeldelse give begge skiver et 11-tal i dag.

Det nye opus lægger brutalt ud med "Prevail", derefter det catchy videoudspil, der er en lidt tungere sag. Tempoet ryger op i hammergroove på albummets 3. sang inden en meget flot varieret "As Death Lingers" med det fantastiske omkvæd lægger op til albummets største syng-med-potentiale og crowd-pleaser: "Blood in Heaven". Et ultra-tungt nummer, hvor Bolt Thrower tyngde møder Illdisposed groove. Der er ligefrem blevet plads til melodiske leads inden sangen finder et uptempo for igen at ramme det nakkerykkende, tunge groove.

"Blood in Heaven" varer over 5 minutter, og udgør skillelinien for de kortere kontante numre. Fra track 5-10 står den på de samme virkemidler som albummets start, men det vægtes nu også højt lige at holde et riff kørende længere, nu der er godt gang i groovet. På den måde er albummet fint delt op, så de utålmodige hurtigt får stillet sulten efter Jean-Francois Dagenais' fede riffs og Maurizio Laconos insisterende og fængende growls på pladens første halvdel. Den anden halvdel byder på de sange, der ved første lyt er mindre fængende, men dog hurtigt bliver ligeså fede som den kontante åbning på album.

Afslutteren er et instrumentalt nummer, hvor der er blevet lidt mere plads til bassen. Maurizio er fantastisk fed og en vigtig del af Kataklysm, men nummeret nydes nu alligevel selvom han er fraværende på dette nummer.

Køber man den version, hvor der følger en dvd med får man en flot, men kliche-fyldt video af "Taking the World by storm", filmet i en forladt industri-bygning. Desuden et live-show, der har fed lyd og billeder men mangler lidt stemning, da det er optaget foran kun en håndfuld fans, da der er tale om et show, der blev sendt live via nettet til de mange fans rundt omkring i verden. Som bonus fed, som separat dvd til 200 kr. ville den være mindre fed.

Prevail
5