Underligt men underholdende

Underligt men underholdende
Eagles of Death Metal er et sært underholdende projekt fra Queens of the Stone Age-frontmand og arbejdsnarkoman Josh Homme. Josh Homme er til dagligt frontmand i Queens of the Stone Age (QOFSA - Red.), som har formået at få hård-rocken (ikke nu-metal) tilbage på landkortet. Når han ikke har travlt med QOTSA, render han rundt og laver mere eller mindre bizarre sideprojekter. Normalt samler han det hele på en række af compilation-albums som går under titlen ”Desert Sessions”, Eagles of Death Metal er en undtagelse. Albummet er udgivet på selveste Mike Pattons label (så ved man at man er på vej til at lytte til noget underligt).

Man skal være halvdøv og blind for at overse sarkasmen og ironien i dette band. Der er ingen bassist, i stedet to guitarister og Josh Homme (som i anledningen optræder under aliaset Carlo von Sexron), der spiller trommer. Den androgyne forsanger/guitarist Jesse Hughes synger albummet igennem som en 10-årig kordreng, hvilket også er meningen! Selve albummet er indspillet på tre dage, og mellem sangene har bandet inkluderet fejltakes og diskussioner, så man ligesom får fornemmelsen af at være i studiet med ”de professionelle”.

Musikken er en blandet landhandel, og der er som nævnt ingen bassist, så lyden er noget skinger, men ellers deles der ud af skuffen med meget groovede rock-riffs. Der er ingen tvivl om at albummet primært er tiltænkt som underholdning for de deltagende, og os der lytter. Og selv om det bliver en anelse ensformigt efter tre kvarter, er det underholdende.
Der er sære up-tempo numre som ”I Only Want You”, ”Bad Dream Mama” og den dybt sarkastiske ”Kiss The Devil”. Men det er på rockende numre som ”So Easy”, ”English Girl”, ”Stacks O’ Money” og ”Speaking In Tongues”, at Eagles of Death Metal underholder og lyder godt samtidig.

I virvaret er der blevet gjort plads til albummets mest seriøse ”Already Died”, som mere lyder som et nummer der kunne have været at finde på et QOTSA-album. Vi får tilmed et cover af Stealer’s Wheel, ”Stuck In The Middle” (vel bedst kendt fra ”øre-scenen” i filmen ”Reservoir Dogs”), der i Eagles of Death Metals fortrinlige version er omdøbt til ”Stuck In The Metal”.

Slutteligt skal det lige siges, at karakteren gives ligeså meget for underholdningsværdien, som for det musiske indhold. Man kan vel nemmest sammenligne Eagles of Death Metal med Tenacious D., bare med falset-sanger og strøm til guitarerne i stedet…

Peace, Love, Death Metal
3