Death Magnetic: Vejlstrups Dom

Death Magnetic: Vejlstrups Dom
HeavyJam hårdeste hund, Morten Vejlstrup, er ikke nem at begejstre, og han er ikke tilfreds med "Death Magnetic", der dog indeholder få klassiske elementer. Pyha, for en stinker! På sin vis sidder man med en lettet fornemmelse over ikke at skulle skuffes sådan her hvert år eller bare hver andet år. Metallica-drengene lader os være i fred længe nok til at vi har glemt seneste album og fået støvet "Kill ’em All" og "Master of Puppets" af og atter forelsket os i dét som var et af de største bands i 80’erne.

På den anden side så gør ovenstående også, at undertegnede nu for gud-ved-hvilket-album (og afhængig af hvordan man tæller "albums"?) i træk er blevet fælt skuffet. Og dette selv om min sunde fornuft egentlig afskrev dem omkring "det sorte". De gamle klassikere er bare så stærke så de stadig er i fast rotation i enhver habil metallers anlæg.

[img]http://heavyjam.dk/img/2556.jpg[/img]Er det så slemt som det lyder? Nej, det er bedre end "Load", "ReLoad" og (måske) "St. Anger". Og uden tvivl mere heavy end "Metallica", så det lyder måske ikke helt skidt endda. På den positive side, så har Lars og drengene genfundet gnisten og sprudler af spilleglæde på "Death Magnetic", men det virker bare lidt drengerøvsagtigt og uden den nerve der har gjort dem til et kæmpenavn.

Jovist er der gode numre, men jeg hører bare ikke de(t) som jeg vil huske om ti år a la "Damage Inc." eller "Hit the Lights", selv om "That Was Just Your Life", "My Apocalypse" og singlen "The Day That Never Comes" er glimrende numre. Skulle jeg anbefale et nummer, der næsten sparker røv, så må det være det instrumentale "Suicide & Redemption", som er et af de bedste riffs jeg har hørt fra drengene siden "Justice".

Om det er en genistreg eller bare end erkendelse af at de havde brug for hjælp, skal jeg lade være usagt, men jeg vil skæppe med et halvt karakterpoint ekstra for at have fyret Rob Cock (a.k.a. Bob Rock) og fået den sande maestro Rick Rubin bag knapperne. Han har tydeligvis bedt dem komme tilbage til noget af det som gjorde dem fede. Det er bare lidt sent for dem efter så mange års nedtur. Døm selv! Ingen undgår at høre albummet til døde og skulle kunne kritisere/forsvare det, så få hellere et forspring, så du ved hvad du taler om!

"Death Magnetic"
2