Flippet spadelir

Flippet spadelir
Sindssygt soloudspil fra Freak Kitchens superguitarist Mathias IA Eklundh. I Sverige (ja!!!) har de en af verdens bedste heavyguitarister gående rundt. Han hedder Mattias IA Eklundh og har mestendels muntret sig med at lave nogle helt guitarforrygende albums med bandet Freak Kitchen. Eklundh kan så let som ingenting spille røven ud af bukserne på Joe Satriani og Steve Vai og andre af den kaliber, men i Freak Kitchen får han også afløb for hans mere lige-ud-ad-landevejen kompositoriske evner. Her laver han fuldfede hardrock-albums med vokal og gængs rock-opbygning af numrene.

Men Eklundh indeholder så meget mere freak, som man vil kunne høre på "The Road Less Traveled", som er 23 numre med skævt guitarflip i yderste potens og naturligvis endnu mere overbevisende lir end på Freak Kitchens albums. Ingen tvivl om, at Eklundh netop på "The Road Less Traveled" virkelig får afløb for alt det mærkelige, han har i sig. Ja, man bliver nærmest fuldstændig vanvittig af at høre albummet i sin fulde længde (58 minutter).

Der er masser af små freakede kuriøsiteter på albummet. Bl.a. en forrygende skæv danceversion af "Smoke on the Water", hvor Eklundh lirer igennem på ypperligste vis. Der er kun ét nummer med sang på, "Happy Hour", og det er ifølge Eklundh selv taget med for, at folk ikke skal blive helt sindssyge. Det er i øvrigt en skøn poprocksang, som sagtens kunne gå hen og blive et mindre sommerhit.

Men Eklundhs udladninger synes møntet på én bestemt målgruppe, nemlig de der som ham selv er guitarfreaks ud over det sædvanlige. Karaktergivningen er svær. For hans mod, opfindsomhed, feeling og ikke mindst kunnen berettiger til en skyhøj karakter. Men helheldsindtrykket for en, som betragter sig selv som en nogenlunde almindelig musiklytter (undertegnede), er, at det ikke er til at holde ud at høre på i længden. Derfor er karakteren et stort kompromis og på mange måder ganske misvisende.

The Road Less Traveled by Mattias IA Eklundh
2