Iggy Pop - ”Skullring”

Nyt fra punk-gudfader Iggy Pop. Allright, man kan vel sige at Iggy Pop har været for punken, hvad Ozzy har været for heavy metal: gudfaderlig. Iggy inspirerede i sin tid et pioner punk band som The Ramones og siden da et konstant væld af af andre rock kunstnere, så som Heavyjam.dk venlige acts som bl.a. Guns N Roses, Henry Rollins, Monster Magnet og Queens Of The Stone Age. På hans nye album, "Skullring" rocker Iggy endda igen med sit originale band, The Stooges, som var det mest hadede band i sen-60erne/start-70erne, fordi de - ligesom Black Sabbath - brød med hippie tidens hashsumpede rockholdning og fyrede den HÅRDT af!

Åbningsnummeret "Little Electric Chair" er det første - og bedste - af fire sange fra Iggys genkomst med Stooges-brødrene Ashton efter 30 år, men selvsagt har de midaldrende mænd nu også svært ved at matche de mægtige eksplosioner fra dengang (tjek omgående "Raw Power" fra 73, hvis du er blank på Iggy & The Stooges!). Bedre går det faktisk i det fint fængende "Little Know It All", hvor Iggy har fundet sammen med Sum 41, hvilket begge parter nyder godt af. Iggy har desuden indspillet et par numre med Green Day, men et af denne noget ujævne plades bedste sange er nu den sejt riffende "Whatever", hvor Iggy er sammen med sit aktuelle band, The Trolls. Andre okay gode sange med den kontellation er i øvrigt "Here Comes The Summer" og det afsluttende drøn, "Blood On Your Cool".

En noget ujævn plade, som skrevet, men Iggys vedholdende virilitet og energi samt de nævnte - og ret fede rockere - gør, at man (især efter flere gennemlytninger) kan hive et lille 8-tal op af baglommen på sine Levis.

Skullring
3