En storslået, men stillestående afslutning på trilogien
'III' har ikke helt samme arsenal af skarpe riffs som forgængeren, men står stadig som en værdig afslutning på den trilogi, Blackbraid har skabt på imponerende kort tid.
2. Wardrums at Dawn on the Day of My Death
3. The Dying Breath of a Sacred Stag
4. The Earth Is Weeping
5. God of Black Blood
6. Traversing the Forest of Eternal Dusk
7. Tears of the Dawn
8. Like Wind Through the Reeds Making Waves like Water
9. And He Became the Burning Stars…
10. Fleshbound (Lord Belial cover)
Som en stille stund på prærien under stjernerne før et blodigt slag, åbner albummet med den akustiske og vemodige 'Dusk (Eulogy),' inden 'Wardrums at Dawn on the Day of My Death' indleder det velkendte bombardement af tremoloriffs og blastbeats. Det er en dramatisk og effektiv start – og en titel, der i sig selv kræver opmærksomhed.
Bag projektet står indfødte, amerikanske Jon Krieger – også kendt under sit oprindelige navn, Sgah’gahsowáh – som på tredje udspil fortsætter sin blanding af velproduceret, melodisk black metal med atmosfæriske elementer af traditionel fløjte, lejrbålsknitren og dyrelyde fra sletten. Det er nøje struktureret med rolige, instrumentale passager, der renser ørerne før næste angreb. Tematisk fremstår Blackbraid som en indfødt amerikansk pendant til vikingemetal, hvor teksterne fungerer som poetiske hyldester til krigeren, jægeren og naturen.
Musikalsk trækker Blackbraid stadig tråde til Bathory, Dissections klassiske 'Storm of the Light’s Bane' og den tidlige Opeth-æra, hvor Åkerfeldts vokal var skæreskarp. Af nyere navne er parallellen til Wolves in the Throne Room oplagt.
Rynken på næsen
Debuten 'Blackbraid I' (2022) tog black metal-miljøet med storm – til dels, fordi Krieger beviste, at man kunne lave atmosfærisk, tilgængelig black metal uden hverken Satan-dyrkelse eller lo-fi produktion. Puristerne rynkede på næsen, men publikum tog imod. På bare tre år er Blackbraid gået fra et studieprojekt til festivalnavn på bl.a. Copenhell.
Hvis 'Blackbraid I', 'II', og 'III' er tænkt som en trilogi vil det give mening, for tredje omgang føles som de første to. Bandet holder fast i grundlydens skærende riff- og beat-kombinationer, og Krieger har ikke ændret på sin dæmoniske raspen. Og ligesom de foregående plader er 'Blackbraid III' spækket med lange, maleriske titler. Det er godt, men stagnationen er svær at overse. Især de to mastodontiske numre på hver knap 10 minutter, ’Tears of the dawn’ og ’And He Became the Burning Stars...’ lyder som numre og idéer, bandet allerede har været igennem.
Med vinden i håret
Der er heldigvis også klare lyspunkter. Den dramatiske åbning kulminerer med det medrivende ’The Dying Breath of Sacred Stag,’ der er mere episk end at stå på en bjergtinde med vinden i håret. Alligevel er det ’God of Black Blood,’ der står som albummets absolutte højdepunkt – en kraftfuld tour de force, hvor monumentale riffs og et svajende midtempo-groove får følgeskab af en dragende fløjtesolo, som elegant bygger bro til et teknisk skarpt guitarsolo-klimaks. Afslutteren 'Fleshbound' – et cover af svenske Lord Belial – lukker og slukker med et sprødt, insisterende riff, der binder nummeret effektivt sammen.
'Blackbraid III' er et velproduceret, stemningsfuldt og dramatisk værk, der runder trilogien af med stil. Men hvor debuten var et friskt pust, og 'II' skruede op for riffstyrken, føles 'III' mere som en konsolidering end et skridt fremad. Det er stadig black metal med både sjæl og slagkraft – bare uden de store overraskelser.