8. Dirt Universe
9. Little Grave
10. Preface to a Dream Play
11. Highway
12. The Storm
4

Det er noget af en overraskelse man får sig, når man lytter til Chelsea Wolfes seneste album for første gang. For de industrial-elementer og distortionguitarer, der tidligere har været omdrejningspunktet for hendes musik, er væk. Helt væk. På ‘Birth of Violence’ er musikken nedbarberet til elegante og følsomme akustiske elementer og båret af Wolfes vokal, der for første gang i hendes karriere ligger helt fremme i produktionen og for alvor får lov til at folde sig helt ud.

Umiddelbart ville man tro, at resultatet ville blive en mindre voldsomtfølende plade end det tidligere materiale, men det er langt fra tilfældet. For med sin intimitet, hvor lytteren for alvor får lov til at komme tæt på Chelsea Wolfe, virker mørket mere truende end nogensinde før, selvom det ikke just er førstehåndsindtrykket.

Åbningsnummeret ‘The Mother Road’ virker i sit musikalske udtryk som en simpel, ligetil, stille og rolig sang, men tekstuniverset er det diametralt modsatte. Her hersker en dyster stemning og en accept af det mørke, der hersker i universet og i alle mennesker – men i modsætning til flertallet er det noget, Wolfe opsøger, omfavner og bruger som styrke side om side med sin feminitet.

Og det er netop den styrke, der karakteriserer hele albummet og er dets helt store force; den fremstår skrøbelig, men er i virkeligheden fandens stærk og på ingen måder lige så køn, som den først virker til, hvilket både ‘Erde’ og ‘Little Grave’ demonstrerer. Graver man bare lidt under overfladen, bliver man mødt med en dyb og foruroligende dysterhed, der er så indgroet, at den netop derfor fremstår så naturlig.

På mange måder minder ‘Birth of Violence’ om Robert Eggers debutfilm ‘The VVitch: A New England Folktale’, hvor ondskaben helt naturligt lurer i krogene, er konstant til stede og til sidst bliver accepteret og omfavnet. Og ligesom filmen også pointerer, er det ikke nødvendigt at bruge storslåede virkemidler for at ondskab kan herske.

Længe leve amerikansk goth-folk!
Uanset hvor mærkeligt placeret Chelsea Wolfes seneste udspil virker i forhold til hendes kommercielle bagkatalog – for der er visse lighedstræk med de tidligere og mindre kendte værker ‘The Grime and the Glow’ og ‘Unknown Rooms: A Collection of Acoustic Songs’ – passer det perfekt ind med den bølge af gotiske folkrock-musikere fra USA, der er ved at få et større og større internationalt omdømme.

Artister som King Dude, der tidligere har samarbejdet med Wolfe, samt Emma Ruth Rundle, som også hører under Sargent House, er også kendte for deres flirt med tilværelsens mindre positive og upopulære aspekter. Titlen på ‘Birth of Violence’s andensingle ‘American Darkness’ virker derfor som en selvskrevet hyldest til denne bølge, der med sit vokaldrevne udtryk søger tilbage til den amerikanske rocks rødder.