Dansk dødsmetal, når det er bedst
PopulærDeus Otiosus går deres egne veje med en effektiv og varieret omgang dødsmetal på gruppens tredje plade, der indtil videre er noget af årets bedste fra den danske metalscene.
2. Iron Rule
3. Don't Fuck with the Dead
4. Breeding Maggots
5. Vultures
6. Walk the Shadows
7. Stand up and Fight
8. Will and Fear
9. Fall of the West
”Jeg betragter metallen som levende musiktradition for at være stort set afsluttet. I dag er lytterne generelt ligeglade med, om musikken er god, og går mere op i, om bandet følger subgenrens spilleregler.”
Ordene kom fra guitarist Henrik Engkjær, da vi først på året besøgte Deus Otiosus i studiet under indspilningen af ’Rise’. Nej, bandets 34-årige sangskriver lægger ikke skjul på, at han ikke har meget tilovers for manglen på originalitet på nutidens metalscene eller den komprimerede plastiklyd, der er på de fleste produktioner.
Deus Otiosus lefler da heller ikke selv for lytteren med hverken en groovy lyd eller catchy guitarriffs. Inklusive et bandnavn, få forstår at udtale korrekt, er det måske også den Københavnske gruppes akilleshæl, når det kommer til det helt store gennembrud i det danske metalmiljø.
Men det vil kvartetten såmænd nok skide et stykke, som man siger. Og det bør man som lytter bestemt også være fløjtende ligeglad med. For det er præcis Deus Otiosus’ styrke, at de forsøger at være vedkommende med en nuanceret sangskrivning, der kræver fuld opmærksomhed fra lytteren.
’Rise’ er ikke den type plade, der egner sig til at køre i baggrunden under et festligt drikkelag. Udgivelsens ni numre, fordelt på cirka 45 minutter, er en invitation til fordybelse i dødsmetal, der trækker på inspiration fra pionerer som Morbid Angel, Death og det tidlige Darkthrone.
Fra åbneren ’Rising War’ over kongenummeret ’Iron Rule’ til lukkeren ’Fall of the West’ er ’Rise’ en tour de force i et hav af guitariffs og gorillagrowl, veleksekveret med et alsidigt tromme- og basspil – tilsat en god portion guitarsoli.
Det er så varieret, som det er velskrevet, og selvom enkelte numre måske ikke helt holder den samme damp oppe som de førnævnte, så lykkes det Deus Otiosus at holde en skarp rød tråd hele vejen gennem pladen. Ikke mindst lykkedes det gruppen at løfte musikkens nobleste kunst – nemlig at have deres helt egen lyd. Man er ikke i tvivl om, hvem der spiller her, og ’Rise’ kommer som den helt naturlige fortsættelse til ’Godless’, der vel nok var den bedste danske pladeudgivelse i 2012.
’Rise’ er indspillet og mixet ved Rasmus Toftlunds Fast Beat Studio (trommerne) og ved Thomas Pedersens Earplug Studio, mens masteringen er håndteret af Tore Stjerna fra Necromorbus-studiet, som blandt andre har stået bag Watains ’The Wild Hunt’.
Resultatet sigter ikke efter nutidens overkomprimerede lyd, og det gør, at ’Rise’ har en lavere volumen. Men det kommer især trommerne til sin ret, og lyden opleves mere dynamisk og levende, så længe der skrues højt nok op. Formlen går perfekt til Deus Otiosus’ sangskrivning, der sigter efter detaljen frem for det gennemsnitlige, med det, de selv betegner som ”outlaw death metal”. En glimrende betegnelse – og hvor ofte har man egentlig ikke også holdt med skurkene i westernfilm?