5. Vaadt pus
6. Sidste mand ved Verdun
7. Sennepsgas
8. Kadaverkompost
9. Kaiserschlacht
4

Pladen starter ildevarslende med en veteran fra 1. verdenskrig, der fortæller om sine rædselsfulde beretninger fra skyttegravene, om kampene, lemlæstelsen og den komplette håbløshed, de unge mennesker oplevede i Frankrig og Tyskland fra 1914 - 1918. Derefter direkte over i en tonstung dødsmetal, som var man ved at blive kørt over af en af de allerførste kampvogne, der netop blev udviklet og brugt for første gang i det, vi kender som Den Store Krig. Og det hedder pladen også bare. 'Den Store Krig'.

Det tyske band Kanonenfieber har for nylig gjort det populært at synge om 1. verdenskrig, og nu tager danske Kampvogn depechen op. Og ligesom Kanonenfieber, synger Kampvogn på deres modersmål. Ordspillet med at blive kørt over af en kampvogn er såmænd også taget direkte fra en af deres sange, der simpelthen hedder noget så mundret som 'Knust under larvefødder'. Der er også 'Gennemboret af bajonetter', 'Sidste mand ved Verdun' og 'Sennepsgas', for ikke at nævne de mere makabre som 'Kadaverkompost' og 'Kaiserslacht', hvor den totale meningsløshed for alvor bliver udpenslet.

For 1. verdenskrig var på alle måder en meningsløs krig. Den rykkede ikke nævneværdigt ved landegrænserne, ligesom den kastede Tyskland ud i økonomisk armod og var den direkte årsag til, at despoten Adolf Hitler kunne tage magten og kaste Europa og resten af verden ud i endnu en krig et par årtier senere. Det eneste, Kampvogn kaster sine lyttere ud i, er midtempo dødsmetal med et ret fokuseret emne.

Musikerne bag Kampvogn tæller bl.a. guitarist Svend Engsig Karlsson, der også spiller i Baest og Temple of Scorn. Trommeslager Andreas Linnemann og bassist Anders Odgaard Ritman har også bandet Olm, mens line-uppet afrundes med sanger Nick Theilgaard Olsen. Olsen brøler godt og veksler mellem de helt dybe growl og en mere skrigende vokal. I ny og næ kan man ligefrem dechifrere de rædsler, han synger om på sange som den åbnende 'Ned naal og traad'.

Pladen har egentlig været færdig i et stykke tid, men er nu omsider på markedet. Bandet startede tilbage i 2019 da Andreas Linnemann og Sven Karlsson arbejdede sammen på en Baest-plade, hvor Linnemann har været med bag knapperne. De var begge interesserede i 1. verdenskrig og det blev så temaet for projektet Kistemager. Det hed de kun i ganske kort tid før de lavede navnet om til Kampvogn. Der blev indspillet i 2021 under svære vilkår pga. pandemi og er nu på gaden.

Første single derfra kan høres nedenfor:

Er man til dødsmetal med klare referencer til halvfemsernes lyd, så er 'Den Store Krig' et udmærket album, der buldrer heftigt derudaf. Der er et godt swing på numrene, men er et alt andet end muntert indslag. Det er dystert, tungt og ondt!