07. This World Of Ice
08. Dying Paradise
09. Mystic Symphony
10. Angels War
11. Take This Light
4

’To The End’ er Orden Ogans 4. album. Jeg må indrømme, at jeg aldrig havde hørt om bandet før. Måske er det bare mig, der har haft skyklapperne på, men der er nu noget der tyder på, at bandet ikke har gjort meget væsen af sig. Det er nu osse en underligt navn, de har valgt. Er bandet opkaldt efter en eller anden person fra en film eller fra litteraturen? Man bliver lidt nysgerrig. Men det kan være, at Orden Ogan bliver mere kendte nu. Der er under alle omstændigheder allerede nu udgivet to videoer fra ’To The End’, så der er gode muligheder for at stifte bekendtskab med bandet på Youtube.

Men musikken! Orden Ogan er altså fra Tyskland og de spiller (også) power metal. Det er tydeligt, at inspirationskilderne til bandets musik skal hentes inde i Blind Guardian-territoriet. Der er tale om den bombastiske form for euro-power, hvor de melodiske omkvæd sunget af stort kor præger sangene. Jeg er ikke i besiddelse af info-materiale til denne udgivelse, men vil dog tro, at bandet har fået gæstehjælp i forbindelse med korarbejdet. Under alle omstændigheder gør Orden Ogan en fin figur inden for genren.

Udover at spille power metal henter Orden Ogan også inspiration fra den traditionelle europæiske folkemusik. Flere af albummet sange giver mindelser om filmsektioner, hvor man har set folk danse rundt ved Europas hoffer til lutmusik. Det hele bliver dog aldrig så traditionelt som fx Blackmores Night, da metallen hele tiden ligger lige for og klar til at indtage scenen. Dette gælder også for albummets måske bedste (i hvert fald den med det største hitpotentiale) sang, ’The Things We Believe In’, som begynder stille og roligt med et akustisk strenge- og fløjtespil, inden power metallen tager over med dobbeltpedal og hele svineriet, før man går over til den store korsektion i omkvædet; man spiller samme melodi som i introen, men med fuld instrumentering – herligt!

Jeg har ’To The End’ mistænkt for at være et konceptalbum. Det er i hvert påfaldende, at der er tre ’kolde’ sangtitler form, af ’The Frozen Few’, ’The Ice Kings’ og ’This World of Ice’ på albummet, hvis cover også har afbildet en person ude i sneen. Men jeg har nu ikke kunnet finde ud af, hvad historien i givet fald går ud på.

Det kan sådan set også være lige meget. Med de fine power metal-kompositioner, som bandet leverer på ’To The End’, skulle der være basis for, at vi kommer til at høre mere til bandet. Det er vel ikke specielt originalt, men det er stilsikkert og veludført power metal.
Orden Ogan er pt. på tour som support til Luca Turilli's Rhapsody. Som vanligt for denne genre lægges vejen ikke forbi Danmark, hvor tætteste koncert er i Hamborg den 6. december.