Når det simple er langtidsholdbart
PopulærÅrhusianerne slog deres danske hitliste-rekord med deres 11. udgivelse og i sammenligning med sidste års album, så er det helt fortjent.
2. For The Record (3:14)
3. Just Come And Get Me (4:10)
4. Seeking Truth - Telling Lies (3:44)
5. Sale At The Misery Factory (4:31)
6. To Those Who Walk Behind Me (4:05)
7. If All The World (4:22)
8. My Number Is Expired (3:45)
9. Johnny (4:15)
10. This Unscheduled Moment (3:43)
11. Nu Gik Det Lige Så Godt (3:58)
Længe skulle der ikke gå denne gang, førend sangskriver Batten igen var klar til at gå i studiet med de andre Illdisposed-gutter. Det er gået fremad for bandets chart-placeringer for hver gang, at der er kommet nyt, og også denne gang skete det. ’To Those Who Walk Behind Us’ gik ind på en 32. plads på den danske hitliste.
Kan salgstal så være fortællende om albummets kvalitet i forhold til det forrige album, som ”kun” opnåede en plads som nummer 44? Det er i hvert fald et stærkere album. De første par gennemlyt havde nær kun fået ”lidt under vanlig standard” på sig, men heldigvis for bandet, var der længere til deadline og flere lyt kunne gøres. For det første er lyden bedre i og med, der er kommet en mere solid og tung bund. Det kan tilskrives mixet af Frederik Nordström, der har lagt navn til mange klassiske svenske dødsmetal-albums i sit Studio Fredman.
Sangene er ganske simple og skåret ind til benet – det var det, som var ved at koste karakterer ved de første lyt. Musikken lød indbydende men ikke langtidsholdbar. Heldigvis ændrede den holdning sig, og sange som ’Just Come And Get Me’, ’To Those Who Walk Behind Me’ og ’Johnny’ formår med groove og lækre melodiske leads at lægge sig godt til Bos brutale vokal, der ellers godt kan virke lidt over-the-top i forhold til den melodiske musik. Og et nummer som ’For The Record’ blev endnu federe, da det blev luftet til Headbanger’s Ball touren.
Nummeret ’Nu gik det lige så godt’ falder ikke helt så godt ud, hvis man som denne anmelder aldrig rigtigt har kunnet lide Bos vokal, når den ligger ovre i skrigeområdet. Og redder man sig en version af albummet med bonusnumre, så er remixet af ’When You Scream’ ganske uinteressant og det samme kan siges om den lunkne live-optagelse af hittet ’Throw Your Bolts’. Men det er jo kun ekstra godter, og man kan jo bare trykke stop tidligere på skiven.