Ondskaben genudgivet

Populær
Ondskaben genudgivet

Det svenske døds/black-band Necrophobic har en del udgivelser, der har været svært tilgængelige. Det gør opsamlingen 'Spawned by Evil' nu op med

Kunstner
Titel
Spawned by Evil
Dato
21-05-2012
Distributør
Karakter
3

Tilbage i 1996 udkom en 4-numres ep fra Necrophobic. Udgivelsen hed 'Spawned by Evil' og det var en opvarmning til det dengang 7 år gamle bands' andet album 'Darkside', hvor titelsporet også var at finde. De resterende tre sange var covernumre af 'Die By The Sword' af Slayer, Venoms 'Nightmare' og 'Enter the Eternal Fire' af Bathory.

Udgivelsen ser nu igen dagens lys, men der er føjet mere til. Der er tale om Iron Maiden-coveret 'Moonchild' samt Autopsys 'Ridden with Disease', mens de sidste to sange er originale Necrophobic-sange. Det er 'The Call' og 'Black Moon Rising' fra en ikke-udgivet demo fra 1994, men numrene er at finde i senere produktioner på andre af bandets udgivelser.

Selvom der ikke er så meget nyt over titelnummeret, der jo har været udgivet flere steder tidligere, så er det et herligt genhør med noget, der minder om en mere rå omgang Dissection anno 'The Somberlain'. De resterende coversange er måske ikke sindssygt spændende, men der er alligevel et eller andet fedt over råheden og den arketypiske svenske 90'er lyd.

Lyden ændres

Der er ikke noget at sige til at lydbilledet ændrer sig lidt efter de første fire sange på denne "genudgivelse med bonus", da disse jo er indspillet samtidig. 'Moonchild' og 'Ridden With Disease' holder en lidt lavere standard i produktionen, men er stadig et lyt værd.

Det samme gør sig gældende med de sidste to sange, der er fra 'Bloodfreezing'-demoen fra 1994. De er mere rå end på de senere pladeudgivelser, og igen træder Dissection-lyden og stilen frem, og demo-lyden er fantastisk til de her to numre. Det er ikke fordi det er en skramlet og dårlig produktion - tværtimod er det råt og forfriskende upoleret.

En fan af Necrophobic køber nok udgivelsen uanset hvad, men andre må selv stille kabalen op og se, om der er grund nok til at købe disse genudgivelser med et par numre, som i deres demo-versioner ikke er hørt før. Det er såmænd interessant nok, men heller ikke bydende nødvendigt i forhold til de mængder af stærk musik, der er på markedet. Fra såvel fortid som nutid.