9. The Prolonging
10.Side
11.Dead Heart Serenade
12.No Matter Where You Shoot Me
fotos fra bandets website
1

’The Grandiose Nowhere’ er tyskernes niende fuldlængde og i diskografien hører også en mængde EP’er. At bandet så ikke har fået udviklet en mere selvstændig stil er ret sært. Den står på Paradise Lost a la ’One Second’ dog uden en overdreven brug af elektronik, men også HIM lånes der lidt lyd fra. Det er især på vokalsiden, at Villes ånde ligger tungt over Lacrimas Profundere.

Sidste år udgav danske Nightlight en kopi af HIM-opskriften, og det var noget af et flop – et udsagn, der helt og holdent må stå for denne anmelders egen regning, for af uransaglige årsager formåede skiven, at blive nomineret til årets debut ved DMeA. Men de fleste vil nok mene, at det eneste band, som mestrer den svulstige, kærligheds-gothic-rock er HIM selv. Rob Vitacca, som synger for tyskerne, har ikke megen slagkraft i sin vokal, så selv det, der lyder som gode melodilinjer bliver molestreret til en kedelig grå stemme ovenpå en mestendels ligeså kedelig musik.

Lyden savner punch, men hvad nytter det at beklage sig og forsøge at fraråde folk pladen? For noget musik er bare ment mere for nogle end for andre, og er man i tråd med mange tyskeres holdning til denne slags musik, så bliver det slugt som var det den dejligste chokolade. Syd for grænsen er det i hvert fald væltet ind med gode anmeldelser til denne plade. Ja, de kan jo så få lov til at undre sig over, at en anmelder i København nærmest får smerter i ørerne og kvalme over pladen.

Men døm selv – der er selvfølgelig en video ude allerede: