7. Top Of The Morning
8. A Million Metaphors
9. Woman
10. Mountain
5

Københavnske Scarred By Beauty leverer varen - og mere til - på deres længe ventede debutalbum.

Der har aldrig været nogen tvivl om, at Scarred By Beauty er ufatteligt talentfulde – det beviste de til fulde med 'We Swim' EP'en i 2009. Spørgsmålet forud for deres debutalbum har nærmere været, om de københavnske wunderkinds var i stand til at tøjle talentet og få tilpas meget struktur på den vanvittigt fabulerende kreativitet og fortættede sangskrivning, som var kendetegnende for EP'en.

Der var mange "kloge hoveder", der iblandt undertegnede, der mente, at SBB's vej til musikalsk nirvana bestod i at tynde ud i antallet af ideer og skabe mere fokuserede numre. Men heldigvis har kvintetten valgt totalt at ignorere de gode råd. I stedet er det lykkedes dem at skabe et album, der uden på nogen måde at gå på kompromis med deres frenetiske og krævende fusion af post-hardcore, thrash og moderne teknisk metal alligevel hviler i sig selv.

Midt i det tilsyneladende kaos af voldsomme temposkift, komplekse riff-strukturer og konstant fluktuerende teksturer gemmer der sig en kerne af ro og sublim skønhed, som langsomt folder sig ud, efterhånden som man får albummet ind under huden.

Det er tydeligt, at gruppen er blevet stærkere sangskrivere siden 'We Swim', og de har efterhånden fået opbygget et katalog af meget effektive og unikke musikalske kendetegn, der former albummet og giver den musikalske røde tråd, som var en smule flosset på EP'en. Mens de næsten Meshuggah-agtige kryptiske pedal-riffs stadig er et tilbagevendende kendetegn ved SBB's sangskrivning, så har de også fundet frem til en meget karakteristisk snørklet måde at væve melodiske guitarlinjer ind i sangene – ikke helt ulig Mastodon. Det giver specielt pote på åbningsnummeret, 'Indika', der efter at have kastet lytteren rundt i tovene ender i et helt fantastisk 7/8-dels riffs, hvor kontrasten mellem den fine, skrøbelige melodilinje og det underliggende tunge, tunge groove skaber et nært perfekt, ekstatisk fokuspunkt for nummeret.

Og herfra fortsætter SBB bare med at imponere med en række blændende sange, der tilsammen skaber en endnu mere blændende helhed. Alle tre numre fra 'We Swim' går igen på ’Sutra’ i mere eller mindre uredigerede udgaver, og i den udvidede kontekst af et helt album, hvor de spejler sig i det nye materiale, giver de pludselig forbandet god mening – lidt som at læse en hel roman, efter man tidligere har læst tre løsrevne kapitler uden for kontekst.

Det er nemt at fortabe sig i de tekniske detaljer, når man lytter til, eller skal beskrive Scarred By Beauty, alene fordi de er så dygtige musikere. Men teknik er kun et middel, og i sidste ende er det Scarred By Beautys evne til at skabe følelsesladet og vedkommende musik inde for disse tekniske rammer, som gør 'Sutra' til en smuk og sjælfuld oplevelse og et af de mest helstøbte og fascinerende debutalbum, jeg nogensinde har hørt fra et dansk band.