9. My Insanity
10. One Side One War
11. Into The Storm
12. National Disgrace
13. Be Quick Or Be Dead (Iron Maiden Cover)
4

Når udgivelser fra spanske bands får opmærksomhed på vores nordligere breddegrader, så er der ofte tale om en eller anden form for obskur dødsmetal med splattertekster. Men Angelus Apatrida, der blev dannet i år 2000 og er nået til album nr. 3, byder på en forfriskende energisk version af 80'ernes thrash og heavy metal - til dels opdateret efter dagens norm.

Med tidens snak om "The Big Four", så lyder det som at spanierne har pakket deres fire store inspirationskilder lidt anderledes. Megadeth og Metallica er stadig med, men Testament og Pantera anno 'Cowboys from Hell' er taget med på bekostning af Slayer og Anthrax. Vokalmæssigt er Guillermo Izquierdo en blanding af Dave Mustaine, Chuck Billy og Phil Anselmo - vel at mærke som han lød på førnævnte Pantera-skive.

Pladen er et overflødighedshorn af fede riffs og pågående vokal og produktionen er ikke så klinisk som meget metallyden indimellem er blevet, og der er plads til både fræsende guitarer, bas og tordentrommer. Angelus Apatrida, som betyder noget i retning af statsløse engle, har alligevel også valgt at kigge lidt ned i den moderne riff-kedel og fundet nogle passager frem som fx Devildriver kunne have skrevet. Det er især tydeligt på nummeret 'One Side One War', der har et par riffs, som skiller sig lidt ud for resten af skiven, og viser at bandet ikke kun kører efter én enkelt metode for at lande i thrash-æraen.

Det bliver også til et veloplagt cover af Iron Maidens 'Be Quick or be Dead', som gruppen nærmest "Megadeth'iserer", så man glemmer alt om at Bruce Dickinson og co. står bag.

Samlet er det rigtigt god udspil, og at kvartetten nu har hevet en større pladekontrakt hjem, og altså nu er på Century Media, virker helt forståeligt. Thrash on og 'Blast Off' til youtube-klippet herunder!