6. The Prodigal Son
7. Deliverance
8. The Domino of Phantom Effects
9. Derelict
10. Awoken at Gunpoint
4

Da Usipian gik ned, opstod The Cleansing, og med det har Danmark fået endnu et fedt nyt brutalt dødsmetalband. Og det er måske i den forbindelse heller ingen tilfældighed, at bandet er havnet på samme selskab som Dawn of Demise. Bandet består udover Jeppe, Toke og Andreas – de tre følgesvende fra Usipian – af Martin Rosendahl fra Corpus Mortale og Morten Løwe fra blandt andet Submission. Sidstnævnte en aktiv herre, der alene i år er udkommet på adskillige albums, hvor han spiller trommer.

Albummet er optaget flere forskellige steder, så tidligt som i 2007 og så færdiggjort i starten af 2008. Men mix og master er udført af Jacob Hansen og det er faktisk noget nær hans bedste arbejde længe. Måske især fordi, det ikke ubetinget lyder som noget fra hans hånd. Guitarerne ligger i mixet, så en stor del af deres rolle er at skabe stemning, og riffs’ne lægger man som sådan ikke mærke til, fordi man i stedet oplever et dunkelt helhedsbillede. Og dette på trods af at lyden faktisk er utrolig klar.

Vokalen bliver leveret sublimt af Martin Rosendahl, der trådte til fordi Toke var indisponeret under indspilningerne, så hans bidrag må vente til den efterfølger, der vel allerede er i støbeskeen på et lækkert album som dette. En anden force er de lækre guitarleads albummet er prydet med samt trommespillet fra Morten Løwe, der i den grad forstår at spille brutalt.

Musikkens største force er dens arrangementer: som sådan er der ikke så mange dræberriffs, men det er måden de fungerer på med trommer og vokal, samt et utal af overraskende breaks, der får det hele til at fungere så fedt. Originalt? Ikke specielt, men et eller andet særegent har The Cleansing nu alligevel. Der er sange fra de tempofyldte, der bare rykker til de mere tunge, hvor tankerne ledes hen på Morbid Angels ”Domination”-album eller vores egne Exmortems seneste skæring. Hør bare lækre ”The Domino of Phantom Effects”. Det bliver ikke meget mere ondt!