Ekstremmetal og uægte børn

Ekstremmetal og uægte børn
Det umage koncertmatch af de melodiske fadølsthrashere i Stonegard og extremmetallerne fra The Arcane Order var en succesoplevelse. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er en stor fan af The Arcane Orders seneste album, "In the Wake of Collisions", der er en tour de force i teknisk extremmetal á la Strapping Young Lad og Dimmu Borgir. Pladen er på et højt teknisk niveau, og det var derfor spændende om bandet kunne levere det live. Det kunne de! Keyboardet havde de dog ladet blive i studiet, men det kom man aldrig til at savne, selvom det betød, at musikken ikke mindede så meget om Dimmu Borgir, som den gør på plade.

Musikerne gjorde en ret fin figur, fordi de fik vredet de komplicerede numre af sig, samtidig med de havde overskud til at komme ud over scenekanten. Især den unge trommeslager Morten Løwe gjorde et fantastisk job som ankermand, men han er også på et så højt niveau, at han har erstattet Dirk Verbeuren til et par Soilwork-koncerter - gad vide, hvor længe et land som Danmark kan holde på ham...

Lyden var i og for sig udmærket, men niveauerne haltede noget i starten. Især Kasper Thomsens (Raunchy) vokal startede for lavt, men en ny mikrofon afhjalp dét problem. Også fødselar og guitarist Flemming C. Lund (Invocator) var lidt fjern i lydbilledet, og blev desværre aldrig helt tydelig nok, hvilket var en skam. Alt i alt var det dog en forrygende start på aftenen, og The Arcane Order fik understreget hvor ærgerligt det er, at der ikke er flere, der kender dem.

Som et uægte barn af Entombed og Down

Som det var tilfældet med The Arcane Order skete der en nødvendig bedring i lydbilledet fra en start med trist rod til glimrende lyd for norske Stonegard. Eller rettere ren, klar og defineret blev den ikke, men heldigvis for det! For satan, hvor den beskidte Entombed-agtige lyd klædte bandet. Den thrashede, stonerrock stil med små afstikkere udi mere ekstreme, lettere dødsmetal-inspirerede riffs, blev lige nøjagtig som stilen er bedst.

Den nyklippede Torgrim Torve i front på vokal og guitar var i et godt lune efter en mængde bajere og talte en blanding af norsk og karikeret dansk. Han ledte bandet i gennemført stil gennem hits som "Arrows", "From Dusk Till Doom" og "Rescue".

Der var folk, der var forsvundet efter det mægtige sæt fra The Arcane Order, men de som blev hængende, fik valuta for pengene, ægte rock'n'roll så beskidt som kun et uægte barn af Entombed og Down ville være. De 30-40 tilbageblevne gæster var også begejstrede nok til at kunne råbe bandet frem til ekstranumre, hvor "Morpheon" stod stærkest frem. Bandets stærkeste præstation i København. Et nyt album ventes med spænding.

01-05-2008
4