6. Oblivion
7. Shades of Black
8. Trace of Terror
9. Lost in Violence
10. Aggressive Attack
5

Jyske Essence, der holder til i Aalborg, men for tiden turnerer vidt omkring, er nu aktuelle med deres debut 'Lost in Violence'. Og første indtryk er, at der ikke lægges skjul på, hvor inspirationen er fundet. Det er ægte thrash som specielt tyskerne har dyrket den, altså med en del mere melodisk tilsnit end den amerikanske, men stadig brutalt og aggressivt.

At det umuligt lader sig skjule, hvad der har opdraget kvartetten musikalsk, er selvfølgelig også et tegn på, at de ikke har det mest selvstændige udtryk. Det kan man så blive sur og lillepige-fornærmet over, men da ingen bør snydes for Essences debut, skal den slags glemmes og de store nydelsesører skrues på. Når man kan indfri egne ambitioner om at have gashåndtaget i bund og de store nosser godt påskruet, mens thrashen udforskes og beriges med et genrestærkt album, har man intet at skamme sig over.

Heftigt og hæsblæsende
Manglende nyskabelser til trods, er det skisme en heftig omgang hævi møtrik, man har skruet sammen på de jyske stepper. Ligesom heftigt er hæsblæsende også kun et fattigt tillægsord, når man skal forsøge at beskrive det orgie af energi og smadderkasse, lytteren får plantet i sit yndige fjæls.  Alene nummeret 'Blood Culture' er i sig selv nok til at trække albummet op over en middelkarakter – man har sjældent hørt mage til en grum samling af midttempo-lækkerier, endda krydret hele 2 vedkommende bassoloer.

Essence mestrer dog også den obligatoriske duka-duka-rytme der hører sig til hos et hvert band, der vil gøre sig fortjent til thrash-prædikatet. Og her kunne man tro, at det hele gik op i død og ødelæggelse, og det gør en god del af 'Lost in Violence' logisk nok også. Det sker bare ikke uden melodi i bagtankerne, og bedst som det med knusende uro går op i død og helvede, er Essence heldigvis ikke bange for at anvende noget så modigt som melodier. Hvad der det ene øjeblik går op i atonale soloer og hylende strenge, bliver snildt vekslet til langt mere harmoniske tiltag og yderst gennemtænkte leads, der ikke lader firserne noget efter.

Der skal klappes i hænderne over denne måske ikke banebrydende, men i hvert fald hæsblæsende udgivelse – som er dansk!

Ikke banebrydende, men alligevel en fænomenal debut.

Se deres officielle musikvideo til "Blood Culture" her: