Kampen om en plads i Helvede

Populær
Kampen om en plads i Helvede

Fire bands dyster fredag i Pumpehuset om en plads på plakaten til dette års Copenhell, når der afholdes Mighty Fight Night.

Spillested
Dato
07-03-2014
Trackliste
Defecto
Heidra
Abscission
Panacea
Fall Of Pantheon
Blood Label

Siden 2011 har Mighty Music årligt afholdt den succesrige musikkonkurrence med propfyldte shows på The Rock, Pumpehuset og Vega. På fredag d. 7. marts vender konkurrencen tilbage til Pumpehuset, hvor præmien for det vindende band er en plads på Danmarks største metalfestival Copenhell, samt en professionel udgivelse af en EP eller et album via Mighty Music.

I år er det Defecto, Heidra, Abscission og Panacea, der skal dyste fra scenekanten. Panacea kom med på et wildcard efter en afstemningsdyst med Cold Black og Sons of Death Valley. Her på Devilution har vi interviewet de fire navne, du kan høre i Pumpehuset på fredag, når dysten finder sted. De interviews kan du læse ved at følge links nedenfor:

Morgendagens stjerner: Defecto
Morgendagens stjerner: Heidra
Morgendagens stjerner: Abscission
Morgendagens stjerner:: Panacea

Mighty Music har i år modtaget materiale fra flere bands end nogensinde, og for at finde ud af, hvad det hele går ud på, har vi fået en snak med Michael H. Andrsen fra Mighty Music.

Hvorfor er I nu tilbage i Pumpehuset? Første gang var det på The Rock, anden gang Pumpehuset, tredje gang Lille Vega og nu Pumpehuset igen...

– The Rock og Pumpehuset var en ok succes, men det var Vega ikke, desværre. Metalfolket synes barpriserne er dyre og huslejen er for høj i Vega til et arrangement med en billetpris på 100 kr., så vi endte med at tabe penge på Fight Night 2013. Derfor er vi tilbage i Pumpehuset, som også er mere synonym med metal, hvis du spørger mig. Jeg så min første metalkoncert i Pumpehuset i 1991 og husker halvfemserne som et metalmekka, lige præcis i Pumpehuset.

Er det vigtigt for jer at ligge tidligere end W:O:A Metal Battle, så de dermed er årets første fokus på konkurrencer i metalmusik?

– Det har aldrig været noget, der har været kalkuleret. Da vi besluttede os for at lave MFN første gang var det en brainstorm i forbindelse med, hvordan vi skulle gøre Mighty Music mere opdateret og nutidig og ramme bredere end den dødsmetal og thrash vi primært har fokuseret på indtil vi tændte op blusset igen for godt fem år siden.

– Bjarke og jeg må erkende, at vi ikke har fingeren helt på pulsen længere med alle de nyere bastard-udgaver af metalgenren (for mig er dødsmetal stadig Morbid Angel, Autopsy, Death, Deicide, At The Gates, Entombed, Dismember, Bolt Thrower, Carcass og Napalm Death, bare for at dele det ind i tre lande), så de unge kræfter på kontoret har fået mere råderum og her kom MFN (ikke Music For Nations!) på banen sammen med flere andre initiativer for at nå en yngre målgruppe med sociale medier, streaming og alt det der er grimt, hvis man er oldschool metal.

– Jeg føler selv Mighty Music er stærkere i dag, også takket være MFN, men har stadig dyb respekt for de mere DIY-selskaber herhjemme, der holder fanen højt. Elsker Killtown og hele mentaliteten og er imponeret over, at der rent faktisk var nogen der ville genudgivelse en udødelig Mighty-klassiker på kassettebånd (Corpse Vomit – 'Drowning in Puke').

Hvordan vil du definere forskellen på Mighty Fight Night og W:O:A Metal Battle?

– Mighty Music er et 100% independent selskab fra Danmark, der ligger under Target Group, som ligeledes er 100% independent, ejet af Bjarke og jeg. Det er den store forskel. WOA er et kæmpe tysk maskineri og deres Metal Battle opererer i mange lande og har en helt anden pondus. Vi kan jo slet ikke hamle op her, og det er heller ikke meningen. Vi tror på vi gør noget andet fordi vi er et dansk selskab, der henvender sig til danske bands og det danske publikum og har fingeren lidt mere på pulsen herhjemme.

– Konkurrencer er jo ikke noget nyt inden for metalgenren. Jeg havde en snak med Thomas AG fra Saturnus i dag, der er en af dommerne på fredag - omkring Judgement Day, arrangeret af Club Paranoid, der blev afholdt tilbage i start/midt90'erne. Her deltog Saturnus omkring 93/94 og præmien var en tur i studiet for 3500 kr. Mit hedengange band Withering Surface deltog ligeledes på spillestedet Backfish på Christianshavn tilbage i 1996, tror jeg det var. Andre bands, der fik lov til at battle den dag var Compulsory - som vi efterfølgende blev virkelig gode venner med, på godt og ondt - Legion (Morten og Butch, der netop havde forladt Dominus og Michael Poulsen), Hyrs Whoremen, med Klaus Hyr og Brian Petrowsky, Braindead Corpse og Düreforsög. Ja, Düreforsög! Og gæt hvem der vandt? Det gjorde og Düreforsög, da hele deres gymnasie var dukket op, og de derfor fik flest stemmer. Det var Compulsory og Withering Surface fra henholdsvis Holbæk og Næstved, der næsten ingen venner havde i København, ikke tilfredse med og vi synes bestemt ikke Düreforsög var metal.

– Den præmie vi tilbyder, har vi ændret gennem årerne. Fra en tur i studiet med Jacob Hansen, til tour support til Copenhell optræden i samarbejde med Live Nation. I år har vi udover optræden på Copenhell en aftale om udgivelse på Mighty Music med i præmien. Det vindende band kan selv vælge om de vil benytte tilbuddet eller ej (ligesom det var tilfældet med Færørske Hemferd, der vandt og sagde nej tak til aftalen om at benytte muligheden for at signe med Nuclear Blast. Vildt!).

Jeg tror dog vores aftale er lidt mindre forpligtende, da den er ret tidsbegrænset. Samtidigt tilbyder vi en del økonomi og resurser til både markedsføring, CD tryk, promovering og annoncering. Men lad os nu se, hvad det vindende band ønsker.

Ser du nogen tendenser i udviklingen/retningen af dansk metal, når du  ser tilbage på de bands, der ansøgte det første år og frem til nu?

– Vi har fået omkring 80-100 henvendelser hvert år. Lidt flere i år end sidste år og selvfølgelig er der gengangere, men generelt er jeg fortsat overrasket over, hvor mange metal bands der er i lille Danmark, og hvor mange der rent faktisk har et højt bundniveau. Selvfølgelig er der også nogle bands, hvor det simpelthen lyder af helvede til og man tænker de skal lade være med at sende noget ind, før de er lidt mere klar. En simpel optagelse fra øveren og to linjers tekst og et dårligt bandfoto er ikke godt nok, med mindre man er virkelig gode og det er de bands, der sender sådan noget ind som regel ikke.

– Danske bands er for det meste meget professionelle med prof optagelse, press kit osv., men de fleste lider stadig af ikke at være hverken originale eller farlige. Det var vist på Devilution Emil, der mente noget om, at danske bands ikke turde give den virkelig gas, som f.eks. et svensk band som Watain eller et norsk som Kvelertak. Danske bands er stadig lige et eller to år bagefter det der virkelig rykker.

– Det er jo for pokker kun Volbeat i nyere tid, der virkelig har gjort en forskel og været super originale og professionelle. Samtidigt mangler der nye bands, der kan overtage efter den relative succes bands som Illdisposed, Raunchy, Mercenary og Hatesphere har haft og til dels stadig har – og de bands består i dag jo enten af få originalmedlemmer eller gamle mænd med hus, fast job og børn, der gør, at de ikke kan spille live 200 dage om året. Vi prøver på Mighty Music at finde de nye talenter og det er til dels lykkedes med bl.a. The Interbeing, Vanir, Siamese Fighting Fish, Helhorse og Malrun i de senere år, men der er stadig langt for disse bands for at nå et niveau, der virkelig batter.

Udover de fire bands i konkurrencen er der også et par lidt større navne, der spiller mens der voteres. Det er sidste års vindere Fall of Pantheon samt Blood Label. Fall of Pantheon spillede på Copenhell sidste år.

Læs med i næste uge, hvor vi bringer en fyldig reportage fra arrangementet.