Smuglytning: Slægt – The Wheel

Smuglytning: Slægt – The Wheel

Devilution blev inviteret i Ballade Studios til præ-lyttesession på 'The Wheel', det seneste album fra Slægt – en både stramt organiseret og ambitiøs efterfølger til sidste års skamroste 'Domus Mysterium'.

Kunstner
Titel
The Wheel
Dato
27-08-2018
Trackliste
1. Being Born (Is Going Blind)
2. Masician
3. Perfume And Steel
4. Citrinitas
5. V.W.A.
6. Gauntlet Of Lovers
7. The Wheel
Fotograf
Peter Troest (arkiv)
Forfatter

Når chancen byder sig til en forsmag på efterfølgeren til et af Devilution-redaktionens mest hyldede danske album i 2017, siger man da ikke nej.


Slægt bød på øl og snacks i Ballade Studios, og vi var mødt talstærkt op fra Metalized, Heavymetal.dk, Metal A Day og Ekstra Bladet til præsentationen af ’The Wheel’.  Lasse Ballade, som igen har stået for mixing og masterering, satte pladen på efter bedste vinyl-model side for side, hvorefter bandet ville vende tilbage til en snak om resultatet og så ellers tage den derfra.



Lad det være sagt med det samme:
 Var du vild med ’Domus Mysterium’, så kan du også roligt tælle ned til ’The Wheel’.

 Albummet åbner sig hurtigt som en videreudvikling af de samme grundelementer, der præger forgængeren – de har bare fået flere tangenter at spille på. Live-erfaringen sætter sit præg, hvor vokalen nemmere træder i baggrunden for et tydeligere musikalsk fokus, og forsanger Oscar Frederiksen påpeger da også efterfølgende, at vokalen og teksterne er det sidste, der blev føjet til numrene, efter alle de andre brikker var sat sammen. Kompositionerne bliver tildelt en arbejdstitel, hvorefter han skriver teksterne ud fra titlerne med udgangspunkt i personlige erfaringer om virkeligheden, det magiske og synergierne derimellem. 



Det var dog noget, der blev nævnt i vores spørgsmålsrunde med bandet efterfølgende, og ikke noget, der prægede førstehåndsindtrykket. Tværtimod er musikken så fokuseret og stramt organiseret, at det stjæler al opmærksomheden, og hvor de på forgængeren oftest tog sig god tid til at udvikle numrene, så har de her fundet grovfilen frem og kogt alt det, de før byggede op over længere tid, ned til at kunne siges på det halve af tiden. B-siden har stadig længere numre, men A-siden virkede mere tight og koncis. Selvom det velkendte spil mellem black metallens brutalitet og den klassiske twin-lead-prægede NWOBHM stadig er et relativt gennemgående træk, så er der tænkt mere i baner af at variere numrene, hvor fx pladens andet nummer lægger en mere afdæmpet tone, mens det fjerde nummer var mere fuzzy med masser af phaser og catchy melodilinjer. Måske i virkeligheden pladens mest radiovenlige nummer, hvis det skulle komme så vidt.



Vi fik desværre hverken artwork eller titler at se i dette gryende stadie og må blot fantasere om udformningen af den nye plade, som vi blev lovet stadig appellerede til alle vinylentusiasterne derude. Det var ingen tilfældighed, at vi fik pladen afspillet side for side, eftersom en af Oscar Frederiksens anker ved 'Domus Mysterium' netop var, at pladen i kraft af sin længde kun kunne fylde tre sider ud, og der således gik en side tabt på ingenting. Derfor var det meget afgørende for ham personligt, at de kunne komprimere det hele ned til to sider, så alt fremstod så skarpt som muligt.



Anden side er klart mere aggressiv end første, men igen er der også elemente,r der trækker inspirationer i andre retninger. I den efterfølgende Q&A spurgte jeg til en underliggende goth-inspireret tone i et af numrene, hvortil Oscar nævnte, at han da også havde hørt debuten med Sisters of Mercy tidligere i dag, og det ikke var unaturligt for ham at inkludere de inspirationer i Slægt-universet.

Lasse Ballade uddybede også i forbindelse med selve lyden på pladen, at det er en plade, der er skabt til at kunne høres om og om igen med vægtning af de små hårfine nuancer, så man hele tiden opdager noget nyt i pladen. Selv lægger han ikke skjul på, at han foretrækker bands, der fatter sig i korthed, men der er unægtelig kælet for detaljerne allerede fra første lyt, og vi fik da også fortalt, hvordan der er blevet flirtet med ekkoeffekter og alternativ instrumentering. Hele albummet blev indspillet på 12 dage, og grundindspilningerne blev indspillet af gruppen samlet over en håndfuld takes. Alle de enkelte detaljer og vokal er så tilføjet efterfølgende, og bandet får selv indspilningerne til at lyde påfaldende loose i forhold til det endelige resultat. Med erfaring kommer man som bekendt langt, og Slægt har fundet sig selv mere på 'The Wheel', som vi glæder os til at dykke meget mere ned i i den kommende tid...



'The Wheel' udkommer officielt d. 5. oktober, men kan også købes til Slægts releaseparty dagen før på Vega, hvor de også spiller albummet i sin helhed.