Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

King Diamond Interview, Del 1

Updated
King Diamond Interview, Del 1
Eksklusivt interview med metalkongen, der fortæller om tilblivelsen af det nye King Diamond album, "The Puppet Master". Danmarks ukronede heavy konge, Kim Bendix Petersen - a.k.a. King Diamond – har efterhånden lavet sin tunge, teatralske metal musik i over tyve år. Med Mercyful Fate, som har utallige metal bands som beundrere - fra Metallica over Slipknot til Emperor - og med det mere visuelle og horrorstory orienterede King Diamond, som udgiver nyt album, "The Puppet Master" på førstkommende mandag, den 20. oktober.

King Diamonds karriere startede hjemme i Hvidovre og i øvelokalet på Amager, men i de sidste 11 ½ år har King Diamond dog haft hjemmebase i Dallas, Texas - og det var også hertil, Heavyjam.dk ringede til for et par dage siden. Dels for at høre om det aktuelle album, "The Puppet Master", dels for at høre om King Diamonds kommende turné og fremtidsplaner med både King Diamond og Mercyful Fate. I denne første del, fokuserer vi på det nye album (anden halvdel af snakken kan du læse i næste nummer, hvor vi selvsagt også anmelder albummet).

- Hvordan vil du sammenligne ”The Puppet Master” med dine mange tidligere værker?
”Det der står klarest for mig, er, at det er den plade, som jeg er mest stolt af. Jeg har den der fornemmelse af ”gid det her havde været den første plade!” Sådan har jeg det virkelig. Jeg synes det er det stærkeste, vi nogensinde har lavet musikalask og med hensyn til den gyserhistorie der kører. Det er mere brutalt end det nogensinde har været, rent tekstmæssigt, og det er ikke noget med at ”nu vil jeg prøve at være brutal!”, men det kræver den historie simpelthen for at virke rigtig. Og rent musikalsk, så synes jeg, vi har fået proppet federe melodier ind denne her gang. Det er lige som om at musikken er mere melodisk, samtidig med at der er flere af de hårde riffs og at der er kommet mere af det teatralske indover i musikken, som så virkelig virker sammen med teksterne.”

”Og igen, så er det skrevet direkte fra hjertet, bortset fra én ting, som jeg bevidst gjorde: i de numre, jeg skrev, gjorde jeg solo stykkerne længere á la ”Sleepless Nights” og ”Black Horsemen”, hvor der var virkelig lange soloer. Så der er blevet lidt mere rum til Andy (La Roque, som også er co-producer sammnen med King selv - red.) og Mike (Wead - red.) så de virkelig kunne udfolde sig med nogle af de her længere konstruerede soloer."

"Men alt i alt, synes jeg bare det hele hænger bedre sammen, denne her gang, og lyden er også den bedste, vi har haft på en plade. Det synes jeg, helt klart.”

Enig! Man må sige at Jeres ”producere” har gjort et godt stykke arbejde?
”Ja, det er Andy og mig, he-he! Det er første gang, vi har været så meget inde over det. Men vi var også tvunget til at indspille det på en helt anden måde, denne her gang.”

Hjemmelavet supersound

”Da vi skulle lave ”Abigail” touren var der lige pludselig ingen tour support at hente fra plade selskabet, og det har der ellers været hver gang uden spørgsmål. Det var simpelthen på grund af de der downloadings, hvor pladeselskabet fortalte at de mistede 30% af salget. Det reflekterede lige tilbage på os, der ikke kunne lave en tour og videre tilbage til fansene som ikke fik en tour. Så, vi måtte ind at rekonstruere kontrakten, hvor vi fik noget tour support lagt ind, hvilket vi ikke har haft før."

"Når man skal ind at rekonstruktere en kontrakt, så er det som regel ikke for at man får flere penge, hæ hæ, så der var så mindre penge at lave det hele for, denne gang. Og eftersom, at det er et job, så bliver det virkelig svært, altså. Du kender mig så godt, at du ved, at kan jeg ikke lave noget af den kvalitet det skal have, så vil jeg hellere stoppe, finde et andet arbejde og så leve af det.”

”Vi stod i den situation, at skulle vi i studiet med blok-booking (hvor man har studiet eksklusivt til rådighed 12 timer hver dag, inkl. en tekniker – red.), som vi plejer at gøre, så havde der ikke været penge at leve for og så havde vi måtte stoppe. Kun på grund af, at Andy har sit studie i Gøteborg, kunne vi lave denne her plade og stadigvæk have det som vores job Og det blev så gjort på den måde, at Andy indspillede keyboardsene til hans numre i studiet derovre, så tog han studiet fra hinanden og pakkede det ned i to store flight cases og fløj herover, hvor vi simpelthen lavede min stue om til et studie!”

”Andy havde dog allerede forpligtet sig til at lave en plade med et andet band i sit studie i Sverige, så vi måtte flyve hele studiet tilbage og bagefter blev det hele så fløjet tilbage hertil! Så satte vi det op igen og mixede hele pladen, her i huset. Og det har simpelthen bare givet et bedre resultat, og det hele var mere afslappet (!!?? – red.). Vi brugte fire uger i studiet mod de normale ni uger - og de fem uger, der blev sparet gjorde det så meget billigere, selvom vi skulle flyve Andys gear frem og tilbage to gange!”


Turné Panik

Ja, som altid var King Diamond meget snakkesalig og enorm entusiastisk omkring sit nye projekt. Èn ting bekymrede dog King Diamond en god del: de manglende visaer til bandets to guitarister inden USA touren, der starter nu på lørdag den 18.10 i Los Angeles.
”Ja, pu-ha, det får hårene til at stå ned af ryggen... iiiih, mand! Andy er altså dirigenten af orkesteret, det er ham der skal over og sørge for at musikken kører, og vi kommer jo heller ikke langt med basfills og trommer, vel? Der mangler de to guitarer, så det er panik lige nu!”

Forhåbentlig er tingene nu gået i orden, panikken blevet dæmpet og musikken toptrimmet, så vi med god samvittighed kan gå til anden del af King Diamond interviewet på mandag. Det handler nemlig en hel del om... det nye King Diamond show.