Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Ægteskabet og elskerinderne

Populær
Updated
Ægteskabet og elskerinderne
Ægteskabet og elskerinderne
Ægteskabet og elskerinderne
Ægteskabet og elskerinderne
Ægteskabet og elskerinderne

Dimmu Borgir var i København i oktober 2010 og i den anledning fik vi lov til at stille en række spørgsmål til guitarist Silenoz.

Kunstner
Titel
Silenoz
Dato
11-10-2010
Distributør
Fotograf
Jacob Dinesen

Du har måske hørt Anders Bøtters interview med Shagrath i Sort Søndag. Mens det interview kom i kassen i ”stueetagen” af tourbussen, sad Silenoz ovenpå og svarede på spørgsmål, som måske kan gøre dig som læser yderligere lidt klogere på det succesrige norske black metal band.

I har været igennem en begivenhedsrig tid med medlemmer, som var med, og så ikke var med. Var processen omkring den nye plade ligeså turbulent?

- Ja, det har været en turbulent tid, men faktisk har den her plade været en af de plader, som er gået mest glat igennem. Alt gik virkeligt godt, lige fra at skrive sangene til at optage dem. Jeg vil ikke sige, at det har været ”let”, men det føltes bare rigtigt rart denne gang.

Det var bare dig, Shagrath og Galder, som stod for pladen?

- Ja, og det har været sådan de sidste ti år. At vi har stået for musikken og arrangementerne, så for os var det ikke så dramatisk, da vi fyrede Mustis og ICS Vortex sidste år.

De blev simpelthen fyret?

- Åh ja, det blev fyret, helt sikkert. Det ser selvfølgelig dramatisk ud for fansene og folk udenfor Dimmu Borgir, men sådan var det slet ikke for os i bandet, for de har alligevel aldrig deltaget så meget i sangskrivningen, som vi har.

- Jeg kan forstå, at man efter mange år, kan miste interessen og drive lidt væk. Men når man er i et succesfyldt band, så er det endnu hårdere at blive med at være succesfulde.  Det er et krav.

Og måske endnu mere i black metal, hvor det er svært at trænge ind på scenen, men måske også at blive der?

- Helt sikkert. At få succes er svært, men som sagt, så bliver det hårdere og hårdere, at bevare succesen. Det er helt tydeligt, hvis man ikke har hjertet med. Det ses på scenen, på plade, alle steder.

Men hvad tror du, der er med genren, siden vi ser så få nye black metal bands blive store?

- Hmm… Der kommer jo nye, men mange af dem har, hvad jeg kalder en ”kælder-mentalitet”, hvor de ikke har ambitionerne, eller har en slags oldschool-følelse omkring, at man ikke må slå igennem. Vi har altid bare gjort, hvad vi ville uden at bede om andres accept. Det er kernen i succes: man kan ikke tage sig af andre, hvis man vil klare det til succes.


ÆNDRET SANGSKRIVNINGSMETODE


Var I overraskede over, at I fik den succes, I fik, i sin tid med ’Enthrone Darkness Triumphant’?

- Ej, vi havde en fornemmelse. Jeg kan huske, at Peter (Tägtgren, producer på albummet – red.) kun havde hørt ’Stormblåst’-albummet og var sådan ”hvad fanden skal jeg stille op med det her?!”. Men så hørte han det nye, der skulle med på pladen og blev blæst væk af det. Så vi vidste, at vi havde fat i noget specielt, men selvfølgelig ikke, at det skulle blive så stort.

Hvad mener du selv har ændret sig i jeres sangskrivning hen over årene, fra dengang og til nu?

- Vi er nok blevet mere kritiske i forhold til det, vi laver. Tidligere var det mere sådan ”åh, du har et riff, så lad os sætte det sammen med noget”, uden at være særligt kritiske. Det blev stadig til gode sange, men nu er det mere en tankeproces, hvor vi går mere op i detaljer. Vi har fået mere erfaring som sangskrivere og mere modne som mennesker.

Mødes I i øvelokalet, og så har du en sang og Galder fx en anden?

- Nej, vi har vores egne hjemmestudier, og så mødes vi af og til med vores idéer. Der er ikke en speciel opskrift, vi prøver bare at se, hvad der lyder godt.

Hvordan med de klassiske arrangementer på den nye plade?

- Det kan vi selvfølgelig ikke reproducere på en scene, så vi er afhængige af backing-tracks. Men det er kun orkesterdelen, resten er selvfølgelig ’live’. Men vi har faktisk planer om et show med et rigtigt orkester i Norge. Til en DVD blandt andet. Vi har lige fået grønt lys fra regeringen, for det skal støttes af dem, ellers har vi ikke råd til et show, som det.

- Der vil sikkert også blive spillet noget af det gamle materiale i orkesterarrangementer.


TOUR-LIVET

Laver I nyt materiale, mens I er på tour?

- Ikke rigtigt, vi optager måske nogle riff-idéer. Men vi laver ikke rigtigt sange, mens vi er på tour, for vi har brug for nogle mere rolige omgivelser til det. Selvom der er meget tid at slå ihjel, kommer vi ikke rigtigt i det kreative humør. Vi går ofte rundt i en slags søvnløshed, haha.

Hvor længe varer denne tour?

- Faktisk har vi kun en uge tilbage – vi har været af sted i 3 uger. Så kommer der to ugers pause, før vi tager til USA, og er der til kort før jul, så vi er hjemme til juledagene. I det nye år tager vi til Australien for første gang, det glæder vi os til. Så står den på Japan og måske nogle andre asiatiske lande.

Det bliver vel sværere og svære at lave sætlister over årene?

- Haha, ja det gør det. Der er både det, folk forventer, vi spiller som ’Mourning Palace’ og ’Progenies…’ og den slags. Det er også fedt at have noget obskurt med til vores oldschool-fans. Vi kunne selvfølgelig spille ældre stof, men hvis jeg skal være ærlig, så er det kun en brøkdel i mængden, som kender det. Hvis vi spiller en sang fra ’Spiritual Black Dimensions’, står mange og ser ud som de tænker ”hvad er det for en sang?”. Der er kommet mange nye ”kids” til.


KNALDER VED SIDEN AF

Hvad tror du det betyder for Dimmu Borgir, at du har Insideous Disease, Galder har Old Man’s Child og Shagrath fx har Chrome Division?

- Hvis det betyder noget overhovedet, så er det positivt. For efter så mange år med det samme band, er man nødt til at have andre influenser, som man bare skal have ud musikalsk.  Jeg ser det sådan, at Dimmu Borgir er ægteskabet, mens de andre bands er elskerinderne, haha.

Det er jo sikkert hårdt nok i sig selv, at være på tour med ét band, men kunne det nogensinde ske, at Dimmu Borgir delte scene med de tre bands?

- Det er helt sikkert muligt, men jeg tror at det vil koste for meget at sætte en line-up sammen for Old Man’s Child, så Galder vil nok ikke være helt ”på”. Man skal dog aldrig sige aldrig.

Dimmu Borgir kan oversættes til ”mørk by”. Er København en mørk by?

- København? Jeg har altid godt kunne lide København, mentaliteten her er så meget mere tilbagelænet end hjemme i Norge. Når folk kommer til Norge og siger at vi er så flinke, så siger jeg ”Hvem fanden har du mødt?!” Ingen i Norge er flinke, haha.

Sådan er det også tit i Danmark. At turister siger vi er så flinke, men det er ikke fordi aviserne er fyldt med lykkelige historier om, hvor godt vi behandler hinanden...

- Jeg har i hvert fald altid godt kunne lide København, og ser altid frem mod at komme her. Jeg har mange gode minder herfra, så…


Og der blev skam også leveret et fint show i den danske hovedstad, hvilket vor anmelder dog havde både havde ris og ros til. Læs her.