Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

"Glem Metallica og Rammstein"

Populær
Updated
"Glem Metallica og Rammstein"

”Vi er altså stadig den mindste i klassen,” siger chefbooker Jeppe Nissen om de urealistiske krav om hovednavne til Copenhell. Vi har talt med ham festivalens fremtid og den kritik, der var af årets udgave, hvor især ølpriserne blev mødt med sure opstød.

Kunstner
Fotograf
Peter Troest (Kreator)

16.-18. juni næste år afvikles Copenhell for syvende gang. Festivalen er blevet den årlige begivenhed, der fylder mest i bevidstheden hos det metalglade Danmark. Alle har meninger, der livligt diskuteres på de sociale medier.

Overordnet høster Copenhell positiv respons fra gæsterne, men festivalen slipper alligevel ikke fri fra kritik. Fra programmet over afviklingen til ølpriserne. Vi har talt med chefbooker Jeppe Nissen, der kommenterer årets kritik af festivalen og fortæller om de foreløbige planer for næste års udgave.


Hvordan vurderer I selv afviklingen?

”Det var den bedste festival, vi overhovedet har lavet i forhold til, hvordan infrastrukturen fungerede. Pladsen var levende og spændende. Men vejret var som altid en forbandelse, der hænger over os. Det gik mig på, at det var så koldt om torsdagen. Der var ikke den særlige stemning og fest, som der plejer at være. Den kom heldigvis fredag og lørdag.”

Rigtig mange stod i kø for at komme ind om torsdagen?

”Det var vildt irriterende, for mange havde allerede fået armbånd på dagen før i Pumpehuset, men åbenbart ikke så mange, som vi havde forventet. Vi havde de nyeste armbånd, der hurtigt kan sættes på, og alt disponibelt mandskab var på arbejde. Men vi kunne sgu ikke få den kø knækket. Så jeg kan godt forstå de fans af Konkhra og Life of Agony, der var sure.”

Umiddelbart virkede det, som om festivalen forløb fredeligt, som den plejer?

”Vi har stadig ingen voldsanmeldelser oplevet. En enkelt person blev aggressiv over for samaritterne. Det er ret sjovt egentlig, for han havde slet ikke armbånd på. Det var en  de fandt ude foran hegnet og ville hjælpe, fordi de ikke havde så meget at give sig til. Så han røg hurtigt ud igen.”

Ølpriserne har fået hård kritik. Er 50 kroner for 50 cl ikke også lige i overkanten?

"De to forrige år har 40 cl øl kostet 40 kroner. I år kostede 50 cl 50 kroner. Så volumen har fulgt med prisen. Selvfølgelig er der ingen, som synes, det er fedt med hampre priser, men man kan sige, at det er et nødvendigt onde, fordi økonomien skal hænge sammen. Det er sindssygt dyrt at lave en festival. Vi kunne godt have valgt en model med to scener og et lille øltelt med et par bænke og borde. Men publikum kan jo netop godt lide den model, vi har, med en levende plads med mange aktiviteter. Det er federe og et bedre produkt. Men også et dyrere produkt, og de penge skal jo hives ind.”

Var billetsalget tilfredsstillende?

”Der var 12.000 mennesker inde på pladsen her dag. Det er færre end sidste år. Men det var lidt som forventet. Slipknot har ikke den samme tiltrækning som Iron Maiden. Og Slipknot havde lige spillet i Forum i februar. Det var selvfølgelig lidt irriterende.”

Sidst vi talte sammen, fortalte du, at årets festival var rykket en uge frem, så Copenhell ikke ville kollidere med NorthSide i Århus og på den bekostning få mindre dækning i medierne. I 2016 ligger begge festivaler igen samme dage. Hvorfor har I valgt de datoer?

” Vi er en blevet en begivenhed i juni, så jeg tror, det ville være meget svært at flytte til august eller midt i juli. Datoerne handler om at få festivalen til at passe ind i et dansk og europæisk puslespil. Første weekend i juni er der Distortion, som også er på Refshaleøen. Næste weekend har vi Download i England og Nova Rock i Østrig, som er to giganter på markedet.

Det er Hellfest i Frankrig og Graspop i Belgien også, men de finder sted fra fredag til søndag, og vi ligger i de samme dage bare fra torsdag til lørdag, så her er det muligt at få tingene til at spille sammen. Så vi er endt oven i NorthSide igen, hvilket er noget lort, hvis journalisterne synes, at den kultur er mere værd at dække end vores kultur. Og sådan forholder det sig jo nok, så vi får nok ikke besøg af Berlingske og Jyllands-Posten. Det er irriterende, men i forhold til publikum er det uden betydning.”

Det er nyt, at I kommer med datoen så hurtigt, men burde der ikke følge et par navne med, som eksempelvis Wacken gør det?

”Jo. Vi har bare ikke noget på plads. Altså, vi kunne jo nok få nogle mellemnavne på med det samme. Men det skal jo ligesom være et wow-navn, hvis man skal gøre det på den måde.”

Der gik lang tid, før programmet kom på plads i år?

”Det tog længere tid end forventet. Det skyldes flere ting, og det er altid et spørgsmål om det muliges kunst. Jeg ville da vildt gerne have set Faith No More på Copenhell. Sådan blev det bare ikke. Jeg ville da også gerne se en gigant hver dag. Men vi altså er stadig den mindste i klassen.”

Ekstra Bladet havde en artikel fra festivalen, hvor publikum efterlyste Metallica og lignende. Er det ikke helt urealistisk?

”Metallica og tilnærmelsesvis Rammstein er i en liga, vi slet ikke har økonomi til. Endnu ...!”

Du kender vel prisen. Er vi oppe i store, tocifrede millionbeløb?

”Det er vi.”

Men er det planen, at Copenhell skal være større. Kan den blive større?

”Copenhell bliver aldrig gigantisk. Det tror jeg simpelthen ikke på, at vores land er i stand til. Men jeg håber da, at festivalen bliver større, fordi flere vil drages af den her kultur. Det ville være vildt med en 15-20.000, men det afhænger af, at alt ender med at flaske sig, hvad navne angår. Men som sådan er 18.000 gæster ikke det, man vil kalde stort i festivalernes verden. Roskilde sælger 85.000 billetter.”

Det er vel nødvendigvis heller ikke positivt for festivalen at vokse?

”Nej, ikke nødvendigvis. Vores gæster er ikke det helt unge publikum, der kan leve i en skraldespand. På Roskilde Festival er gennemsnitalderen 24 år. På Copenhell er den 32 år. Det er publikum, der vil gerne have det lidt mageligt, og at der er lidt plads til at sidde på. Det skal de også have.”

Det var festivalens sjette leveår. Kan I mærke, om den er kommet ind i bevidstheden på bands?

”Det spiller helt sikkert ind i overvejelserne hos  bands, at de er blevet bevidste om, at der findes en dansk festival, hvor deres kernepublikum er der. Hvor det er mere usikkert på andre af de brede festivaler. Det er en stor styrke at være inde på radaren og være en del af porteføljen, når agenterne sidder og planlægger, at deres bands skal spille Download, Hellfest og så videre.”

Er der udfordringer, I skal arbejde med?

”Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er særligt mange fra Jylland. Det undrer mig faktisk. Det skal vi arbejde på.”

Hvad med spilleplanen? Var det en succes, synes I? Eller kan det forbedres? The Darkness gik bare på ud i den blå luft?

”Ghost var lidt et sats som lukker. Men det fungerede perfekt der i mørket med deres sataniske stemning. Og mange skeptikere blev overrasket. Kreator og Gojira var rene magtdemonstrationer. Men det rigtigt, at The Darkness’ start virkede lidt pludselig. Vi skal nok sætte tempoet lidt ned næste år. Der skal mere luft ind mellem de forskellige bands. Det dur ikke helt, at man ikke kan hente en bajer, efter Turbonegro er gået af, og The Darkness er gået i gang. Det kommer vi til at justere på.”

Tinderbox sælger økobajer og går meget op i genbrug. Det gælder vist også NorthSide. Det oplever man sjældent på metalfestivaler. Burde Copenhell ikke være mere miljøbevidste?

”Vi har talt meget om det med festivaler, der slår sig op på at være miljørigtige. Men de har altså stadig generatorer ved scenerne, der pumper CO2 og strøm afsted. Jeg ville aldrig med god ro i sindet gå ud at sige, at Copenhell er en miljørigtig festival. For det er den ikke.

Jeg vil hellere have, at folk tænker grønt på alle andre dage i året, end når de er på Copenhell. Her kan de komme og gå amok i tre dage, så kan tænke på genbrug, når de kommer hjem. Det er da vigtigere. Det er mit indtryk, at gæsterne gerne vil have en uforpligtende fest uden en løftet pegefinger, hvor de skal huske at spise deres paptallerken. Eller om de nu har husket at smide den skraldespand 1 i stedet for skraldespand 8. 

Så hellere sige opfør jer ordentligt, og pas på hinanden. Så skal vi nok feje pladsen rent bagefter og få sorteret det affald. Det er ikke Copenhells image at være opdragende. Til gengæld er vi så en mere socialt bevidst festival.”

Hvilke sociale initiativer tænker du på?

”De hjemløse fra Mændenes Hjem på Istedgade har siden første år fået en række billetter og haft en campingvogn derude. I år indførte vi, at alle, der er på gæstelisten, som ikke skal arbejde eller er sponsorer, skal betale 100 kroner i entre. De penge er i år så gået til Sjakket, der er et værested for utilpassede unge på Nørrebro i København. Det synes jeg er fedt, at alle snylterne på gæstelisten kan få lov til at sponsorere.”