Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Hiphopper undercover i metal

Populær
Updated
TR5_6682-Edit copy

Et lille feinschmecker-label har på kort tid samlet nogle af de mest interessante danske navne i metal op, og få ved, hvem der står bag. Det skal folk selv finde ud af i stedet for at få alt serveret.

Lamentari. Katla. We Are Among Storms. Mother of All. Terrorpy.

De er nogle af de mest markante navne i dansk metal lige nu. De har kultfølge, samarbejder med internationale sværvægtere, tippes som det næste store, optræder her og der og allevegne, sælger plader langt ud over landets grænser.

Og så udkommer de allesammen på det lille label Over The Under Records, som laver smukt designede vinyludgivelser, hvor der er kælet for udstyret, og som ingen havde hørt om før for godt et år siden.

Spørger man i metal, er der heller ikke mange, der ved, hvem manden bag er. I hiphop kender de fleste med styr på historien til gengæld udmærket Portland, den lange jyde, der i starten af 00’erne var en nøgleperson i dansk hiphop og hjalp flere af de navne frem, der skabte en ny bølge af dansk rap. Man kan sagtens grine af coveret til 'Kølig Kumpaner'-compen, hvor han på karrikeret gangsta-manér med masser af plasticbling på hænderne tænder en cigar foran en HT-bus fra linje 187, der pløjer sig gennem et bjerg af diamanter.

TR5 6624 copy

Men ser man ned over navnene på dem, der er med, får man øje på Troo.L.S. fra Suspekt, halvdelen af det senere Phlake, Jøden, Jonny Hefty, Hvid Sjokolade og en debuterende Niarn.

Da Portland i 2002 startede selskabet Run For Cover sammen med en kammerat, var samme Niarns debut-EP én af de første udgivelser sammen med Gisli, Pede B og, lest we forget, Johnson & Malone. Run For Cover blev efter nogle år til en butik, der sælger street wear og det graffitti-udstyr, der er blevet den primære indtægtskilde for virksomheden. 

Opdaget i badet
Portland – med fornavnet Torben og borgerligt -sen-efternavn – har med andre ord både blik for, hvilke navne, der rører på sig, et vist forretningstalent og logistikken til at starte et nyt label op og ordne tryk og distribution.

Hvad de færreste udover hans venner ved er, at han også har en lang historie med metal.

– Jeg hørte metal, før jeg begyndte at høre hiphop, fortæller den 45-årige eksilnordjyde fra den lejlighed i Vanløse, han deler med hustruen og deres børn.

– Nu hører jeg hiphop hele dagen i butikken, så når jeg kommer hjem, hører jeg metal.

Idéen til at starte et metal-label ved siden af Run For Cover har han haft i en god håndfuld år. 

– Jeg har lavet hen mod 100 plader med Run For Cover, og det er fedt, men jeg har længe haft lyst til at prøve at skabe noget med en helt ny identitet, nyt image og nye rammer.

TR5 6580 copy

Men skulle han begynde at lave noget andet, skulle det også være noget særligt, var han klar over. Og en aften, han stod i badet efter en lang arbejdsdag og hørte en Spotify-liste med ny metal, var der noget, der fangede ham.

– Jeg har altid været kæmpe Dimmu Borgir-fan, så da jeg hørte Lamentari og fandt ud af, at de oven i købet var fra Danmark, skrev jeg til dem på Instagram og sagde, at jeg ville lave en plade med dem, og jeg havde ikke noget label, men det måtte vi så finde ud af hvad skulle hedde.

Vær mere opsøgende
Instagram er det foretrukne medie for Over The Under sammen med en yderst sparsom web-butik med de titler, det indtil videre er blevet til. Det er fuldkommen tilsigtet, selvom Portland vægrer sig ved ligefrem at kalde det en strategi.

– Det er ikke, fordi det skal være hemmeligt, at jeg står bag. Men vi to kommer jo begge fra en tid, hvor man var mere opsøgende på de ting, der interesserede én. Nu lever vi i en verden, hvor man får alting serveret. Jeg savner den der med, at man skal finde ud af, hvad tingene er.

Er det en strategi, du har taget med fra hiphop, hvor der har været meget med, at det helst skulle være så undergrund som muligt?
– Der er ingen strategi i det. Jeg har aldrig været et specielt strategisk anlagt menneske. Det har altid kørt efter hjertet. Musikken er det allervigtigste. Det skal være noget, jeg selv ville gide købe, og jeg skal nok lave plader, der ser godt ud og er kælet for. Men jeg har aldrig lagt en marketingplan i hele mit liv, og jeg gider ikke bruge tid på at sætte interviews op for bands. Jeg er mere tilhænger af at skabe et undertryk omkring en kunstner end at gå efter femstjernede anmeldelser. Jeg har den filosofi, at hvis kvaliteten af musikken er høj nok, skal den nok finde sit publikum.

Saltvandsindsprøjtning
Den anti-strategi lykkedes fuldt ud med Lamentari, hvis udgivelser blev revet væk, så snart de var annonceret. Der var skabt et undertryk og en efterspørgsel, så da debut-EP’en ‘Missa Pro Defunctis’ udkom sidste efterår, blev alle eksemplarerne solgt på et døgn. Da EP’en ‘Nihilatis’ udkom i år, tog det en time.

– Det er jo fuldstændig vanvittigt at lave en plade med ét nummer på og sælge den for 180 kroner. Det strider mod al sund fornuft – netop derfor gjorde vi det. Over The Under er ikke sat i verden for fornuftens eller for pengenes skyld men for at udgive noget next level kvalitetsmusik og for at give musikken og LP-mediet den opmærksomhed, de fortjener. Jeg elsker vinyl og vinylnørderi – og det håber jeg skinner igennem på de ting, vi laver. Og der sidder folk i Japan, Rusland og Chile, som jeg har sendt den plade til.

TR5 6657 copy

Pladerne er sendt ud sammen med de hiphop-vinyler og spraydåser, der dagligt ryger ud fra den 250 m² store forretning, Run For Cover har ved Hvidovre Station. Selv har Portland levet af musikken som pladeselskabsmand, musikbladsredaktør og butiksindehaver hele sit voksenliv, og han lever med egne ord godt. Men han er også klar over, at de bands, han udgiver plader med, ikke kommer til at tjene stort på at lave begrænsede oplag af vinyler, om de så er nok så lækkert designede.

Katla, som han har udsendt to EP’er med, er kendetegnende for den type bands, han godt vil arbejde med på Over The Under.

– De er nogle dejlige drenge, og sådan skal det være. Det er vigtigt, at jeg kan connecte med de folk, jeg udgiver, og forstår, hvor de kommer fra, og ikke mindst hvor de vil hen. Det skal være sjovt, men det skal også være nogle, der er sultne. Selvom træerne ikke vokser ind i himlen: Det er DIY for fuld smadder, det her. Det giver mig sindssygt meget energi. Også til at lave mere Run For Cover. Det er en saltvandsindsprøjtning at lave sådan noget her med en ny identitet.

TR5 6635 copy