Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Vi skal kunne mærke sangen

Updated
Vi skal kunne mærke sangen

Malrun er på trapperne med anden udgivelse, og i den anledning tog Devilution.dk en snak med trommeslager Mikkel Johnsen.

Kunstner
Forfatter

Tillykke med jeres anden udgivelse 'The Empty Frame'. Var den sværere at skrive end den vellykkede 1'er?

- Tusind tak! Jeg vil ikke sige at 'The Empty Frame' har været sværere at skrive end 'Beauty in Chaos'. På plade 2 har man jo naturligvis for første gang denne her følelse af, at man bliver nødt til at overgå sig selv, og samtidig en vis bekymring for, om det kan lade sig gøre. Man bliver kritisk på en anden måde, da man pludselig har et sammenligningsgrundlag. Derimod tror jeg, at 'Beauty in Chaos' bevirkede, at vi fandt frem til præcist, hvad det er vi vil med Malrun rent musikalsk. Derfor vidste vi i højere grad, hvilket materiale der skulle beholdes, og hvad der skulle kasseres hen ad vejen under skriveprocessen. Så, netop skriveprocessen var nok ikke sværere, bare meget anderledes. Vi var langt mere bevidste om musikalsk udtryk, langt mere kritiske overfor vores eget materiale og så jo selvfølgelig mere erfarne end på første skive.

Hvordan vil du beskrive den musikalske udvikling fra 'The Empty Frame' til 'Beauty in Chaos'?


- Den musikalske udvikling har bestemt bragt os i en tungere retning, igen som resultat af, at vi nu nok for alvor har fundet os selv – det havde vi jo nok ikke helt på 'Beauty in Chaos'. Det nye materiale er mere kompromisløst og mere eksperimenterende. Der er f.eks. et par af numrene, hvor vi har growl gennem hele verset, og det er bestemt ikke bevidst eller søgt – det faldt os bare naturligt, og det passede godt til netop de sange. Samtidig er pladen jo stadig skrevet ud fra vores kriterium nummer ét, og det er at den gode melodi skal være i højsædet.

- Derfor indeholder 'The Empty Frame' også enkelte ballader og gennemgående for albummet er de store melodiske omkvæd, som vi jo elsker. Slutteligt har vi nok i mere udtalt grad forsøgt at vurdere en sang på den stemning/følelse, den vækker i os, når vi spiller den i øveren. Hvis en sang skal godkendes af alle fem i bandet, skal den vække en følelse – og om det så er en trist sindstilstand eller følelsen af at headbange ens nakke i smadder, det er sådan set underordnet. Men vi skal kunne mærke sangen.”

Har I fundet nye inspirationskilder før og under processen med det nye album?


- Vi finder konstant nye inspirationskilder – noget hænger ved og andet gør ikke. Nu er vi jo ikke på nogen måde et djent band, og vi skriver heller ikke djent musik, men djent , som f.eks. Periphery, er nok en genre som flere af os har opdaget og lader os inspirere en lille smule af her på den nye - i enkelte passager hist og her. Men ellers har vi jo nok mest af alt anskaffet os nye udgivelser med bands vi i forvejen elsker med Soilwork, Katatonia, Lamb of God, Mercenary, As I lay Dying, Mastodon osv., osv..

Hør førstesinglen: 'Moving Into Fear'

">

Trods gode anmeldelser af debuten, blandt andet her på Devilution, fik I ikke rigtigt brudt igennem i Danmark. Hvorfor tror I det ikke kom? Og kommer det nu i andet forsøg?

- Tja, der er jo mange faktorer i spil for at "bryde igennem", nogle er man selv herre over, andre er man ikke helt. Vi synes selv 'Beauty in Chaos' var rigtig god, og som du selv nævner var anmeldere rundt i DK og Europa jo generelt enige om, at det er en rigtig god skive. Men med den nye plade i hånden kan man måske godt høre, at det gamle album lige mangler de sidste 10-20 % for at sparke døren ind hos folk, men det gør den nye, synes jeg.

- Kigger man udad, så appellerer vores musik nok i bund og grund nok endnu mere til udlandet end til det klassisk danske publikum, hvorfor vi jo heller ikke har fået nogen rigtig hjælp til et gennembrud via dansk radio og TV etc. Så vi har bygget det hele stødt og roligt op, og det tror jeg er rigtigt svært at gøre på én enkelt plade, når ikke du når ud til folk gennem mainstream kanaler. Og så tror jeg, det er underordnet om du får gode anmeldelser, for hvis folk ikke hører om dig eller læser de anmeldelser, så er man jo lige vidt.

- Vores set up på det nye album er langt stærkere. Nu har vi trods alt et vist fundament at sætte af fra, og vi har nu – foruden Target- både tysk PR bureau (Gordeon Music Promotion) og tysk bookingbureau (Dragon Productions) samt skandinavisk bookingbureau (Fast Entertainment), som alle ser potentialet i os, tror på os, og giver os de skub de kan. Og f.eks. har Dragon Productions nu sørget for en 3½ ugers tour rundt i 9 europæiske lande som support for Die Apokalyptischen Reiter (D) i april/maj, hvilket jo netop er en chance som kan vise sig at være utrolig vigtig!

- Om gennembruddet kommer denne gang? Det tror vi da selv på, og med de reaktioner vi har fået på den nye skive indtil videre, tyder meget på at den godt kunne gå hen og sparke de døre ind som ’Beauty in Chaos’ ikke gjort – bl.a. nu den omfattende tour. Vi arbejder selv røven ud af bukserne for at få det til at ske, og det er for så vidt ligegyldigt, hvor mange slag vi må tage imod på vejen mod toppen – vi skal nok få gennembruddet! Det er i hvert fald den bagvedliggende filosofi. Om det så bliver i DK eller Tyskland eller et helt tredje sted, det vil tiden vise.

I har indspillet hos Jacob Hansen, der efterhånden er blevet en institution i dansk metal – hvordan gik samarbejdet med ham?


- Jacob Hansen er sindssygt fed at arbejde sammen med. Det er også grunden til vi valgte ham igen. Musikalsk og professionelt er han et perfekt match til os, da han både er hjemme i metal musikken, men også har øre for melodier, harmonier osv. Så han kan spotte ting hurtigt og præcist, og på den måde være med til at løfte musikken, i stedet for kun af recorde den. Og så forstår han os. Det er ikke svært for os at kommunikere noget til ham, før han forstår det og finder frem til et resultat der afspejler vores ønsker, og det er jo super fedt. Derudover er han en rigtig rar person at arbejde med. Man kan være sig selv under indspilningsprocessen, og der har på intet tidspunkt være sure miner hos nogen. Så i Hansen har vi fundet os en yderst kompetent producer samt en rigtig god ven – det kunne ikke være meget bedre!

Hvordan skriver Malrun musik? Foregår det i fællesskab, eller kommer mødes I i øvelokalet med mere eller mindre færdige sange?

- Som en blanding. Vi er alle med til at udforme musikken, melodierne og osv. Patrick (guitarist) kommer som udgangspunkt med et start riff, en idé som vi andre så er med til at bygge videre på. Om det så er en hel sang eller bare et enkelt omkvæd, han kommer med, kan godt variere. Og lakmustesten for et riff eller en sang er, at det skal holde i øveren. Som jeg tidligere nævnte, hvis ikke vi selv mærker det eller føler det, så holder det jo nok ikke. Jacob (sanger) står derefter for udgangspunktet i både vokalmelodi og tekster. Men kort sagt er hele den samlede skriveproces "constantly on-going" i Malrun og hele den excitement, vi får ved at skrive nye sange, er vel nok den primære næring, der holder os kørende.”

Hør albumtraileren her:

Tekstuniverset i Malrun virker meget gennemtænkt og nærmest konceptuelt - er der et gennemgående tema for 'The Empty Frame'?

- 'The Empty Frame' er nok ikke et decideret konceptalbum, hvad angår tekstuniverset. Men der er helt sikkert en rød tråd. Teksterne tager meget udgangspunkt i idéen om, at man hele livet igennem er udsat for livets tilfældigheder og omstændigheder, som på et splitsekund kan forandre ens liv og hverdag, enten til det bedre eller det værre. Disse omstændigheder bliver man simpelthen nødt til at acceptere og indrette sig efter, for hvis ikke man gør dét, bliver man før ellers siden skyllet væk. Man kan enten vælge at ride med på bølgen af tilfældigheder eller drukne i den. Et kerneudtryk som opstod tidligt i tekstskrivningen var "here one moment, gone the next", der meget godt indkapsler, hvad teksterne handler om. Men temaet er ikke mere konsekvent end at der jo i flere sange er indarbejdet sex, humor eller andre former for twist, hvilket vi også gør meget brug af.

Hvad betyder Malrun i øvrigt? Efter forgæves søgning på nettet har jeg opgivet at finde en mening med navnet.


- Haha, håber ikke du har brugt alt for meget tid på det! Men det er faktisk fedt, at du ikke har kunnet opspore noget, for et af kriterierne for valget af bandnavn i sin tid var at det skulle være unikt, sådan at når man f.eks. lavede en google søgning på "Malrun" så fandt man os og kun os. Men Malrun er ment som et hybrid-ord, vi selv har sammensat af det latinske ord "malign" som betyder ondartet, og så det engelske ord "run" som jo indbefatter dynamik og bevægelse. Med andre ord kan man vel sige, at Malrun står for både det tunge/mørke og det energiske i musikken. Navnet bygger derved også indirekte på den dualisme som også er gennemgående for både vores musik og tekster.

- Hvorfor har I valgt tyske selskaber til at stå for pr og booking, selvom pladen udgives af danske Mighty Music?


- Fordi vi nok selv mener at Tyskland er vores primære marked – et marked som jo også er en ’"smule" større og mere dedikeret til den musikgenre, vi bevæger os indenfor – tag bare alle deres metalfestivaler henover sommeren. Et dansk bookingbureau er også rigtig fedt, og vi vil jo uden tvivl ligeså gerne spille en masse i Danmark, lige som som i Tyskland. Men markedet dernede er bare større og passer bedre til os, hvilket nok er den primære grund. Med Die Apoklayptischen Reiter skal vi bl.a. forbi seks tyske venues på den kommende europatour, og alle de tyske venues vi besøger huser mellem 1500-3000 mennesker – det ville være svært at retfærdiggøre det i Danmark medmindre du hedder DAD eller Volbeat.

Hvor meget skal der turneres med den nye plade? Og hvad med Danmark kontra udlandet?

- Så meget som overhovedet muligt! Foråret bliver primært udlandet i form af touren med Die Apokalyptischen Reiter som byder på 20 koncerter i 9 lande - Tyskland, England, Holland, Frankrig, Spanien, Italien, Schweiz, Østrig og Belgien - og vi har fået god opbakning fra MXD (Music Export Denmark), så det er da et super skulderklap, at de finder os værdige som en dansk eksportvare til udlandet og vælger at støtte os økonomisk. Derudover har vi også arrangeret et par danske koncerter, bl.a. Århus og København. Vi holder releasekoncert i Kbh på Huset i Magstræde lørdag d. 25. februar kl. 21, hvor der er gratis éntre i dagens anledning, og vi holder releaseevent i Århus lørdag d. 3. Mmrts kl. 20 på et nyåbnet sted – Backstage - hvor der ligeledes er gratis entré. Så håber vi jo på at få chancen på nogle festivaler henover sommeren, og til efteråret forsøger vi at få stablet en mindre DK tour på benene samt udgive en musikvideo. Derudover er der faktisk et par koncerter på Grønland og Færøerne som måske/måske ikke går igennem, men det kunne da være super fedt også at spille dér!

- Men som sagt, der skal turneres så meget som overhovedet muligt. Vi skal ud og forsøge at erobre verden og det vil vi helst live, så vi kan gøre det sammen med vores fans! Vi ses derude..”

Der er gratis adgang til Malruns releaseparty lørdag den 25. februar på Huset i Magstræde, hvor bandet spiller godter fra 'Empty Frame', og hvor Electric Hellride står for opvarmningen.

Albummet kan forudbestilles på Targetshop.dk