Det handler om den gode melodi
På fredag udgiver dansk/svenske Vola deres andet album. Som optakt til udgivelsen tog vi en snak med forsanger Asger Mygind om selve albummet, singlerne og inspirationskilderne. Her kommer anden del af interviewet.
Den 12. oktober udgiver dansk/svenske Vola deres andet album. I den anledning talte vi med forsanger Asger Mygind. Det blev til et længere interview, hvor første del havde fokus på, hvad Vola anno 2018 egentlig er for et band. I denne sidste del af interviewet fortæller Mygind mere om musikken på det kommende album.
“‘Applause of a Distant Crowd’ er en mere positiv plade og lettere tilgængelig end vores debut. Det er klart den oplevelse, jeg har, når jeg lytter til pladen, og som jeg havde, da jeg skrev den. Jeg har det personligt meget bedre og er mentalt et bedre sted, end jeg var, da vi skrev ‘Inmazes’. Mange af sangene på vores debut handlede om tankemønstre, jeg sad fast i, der gjorde det svært at tænke klart og nyde tilværelsen. Det skabte mange mørke og dystre tekster. Det tankespind har jeg fået behandlet og er kommet videre. Derfor er sangskrivningen meget anderledes. Jeg tænker på nye og anderledes ting, et helt nyt univers, hvor jeg i højere grad har taget position som observatør og skrevet tekster ud fra, hvad der foregår omkring mig.
Det handler blandt andet om mine observationer baseret på vores brug af sociale medier. Hvor vi kan føle tætte relationer online, men er vores mobiler døde, og sidder man pludselig face-to-face, kan det være, vi ikke har noget at snakke om. Der er relationer, der lever online, som ikke kan oprettes i den virkelige verden. Det skal ikke forstås som en kritik, blot en interessant observation.
Ligesom det er interessant, at det er muligt at skabe en relation med en person, der bor langt væk. Det at Vola kan lægge musik på nettet og få tilbagemeldinger fra folk fra Australien eller Sydamerika. Det er da fascinerende?”
Fokus på den gode melodi
Sangskrivningen på kvartettens anden plade bærer præg af disse observationer såvel som lysten til at udvide det musikalske spektrum. Hvor debuten havde et metallisk islæt og trak på stor inspiration fra bands som Meshuggah, er andet album mere varieret og rocket og byder generelt på lyst til udvikling.
“Vi har prøvet at se albummet som en helhed bestånde af flere forskellige stemninger og historier. Når der er noget meget tungt, skal der også være noget blødere. ‘Whaler’ var et af de første numre, vi skrev, og det er måske det tungeste nummer på pladen. Men derefter bølgede det meget fra nummer til nummer. Igennem de fem måneder, vi brugte på at skrive albummet, gik vi fra at være i den ene stemning til den anden. Det har givet pladen en større lyd, og det er anderledes fra, hvad vi tidligere har lavet. Men helt basalt handler det om den gode melodi.
Sangskrivningen er mere simpel, lettere tilgængelig uden at gå på kompromis, og det skete meget naturligt. Det hænger meget sammen med, at det bare ikke føltes rigtigt at lave en 'Inmazes' nr. 2. Vi skulle lave noget helt andet. Det blev en mere rocket plade. Jeg kan godt lide bands som The Beatles, Foo Fighters og Coldplay, fordi de er/var gode til at skrive den gode sang. Men for at gøre det interessant for os som band, skal der noget skævt til. Noget, der udfordrer lidt, for at det også er sjovt at spille og stå på scenen og gentage hver aften. Og så skal det være sjovt for lytteren at høre flere gange i træk. De skal kunne finde nyt i numrene. En god sang er en sang, der lever i længere tid. Det er også en sang, der kan skæres helt ned og spilles på akustisk guitar. Skåret helt ind til benet, men som stadig holder.
Det var fra start indgangsvinklen, at vi ville prøve meget forskelligt på pladen, angribe den fra flere forskellige positioner og ramme den gode melodi. Det passede også bedre til det sted, vi var. Med fokus på det mere rockede end metalliske som på debutalbummet. Ep’en ‘Monsters’ og vores debut blev begge mastereret af Jens Bogren fra Fascination Street Studios, men med større fokus på inspirationskilder som Porcupine Tree var det nærmest naturligt at få pladen masteret af Andy Vandette, der blandet andet har mixet Porcupine Tree. Det var naturligvis et sats, men som så meget andet med pladen handlede det også om at prøve noget nyt. Det var et match.”
Singlerne og diversiteten
Det danske band har fået masser af positiv tilbagemelding på deres tre singler forud for albummet. Til trods for den store forskel mellem førstesinglen ‘Smartfriend’ og andensinglen ‘Ghosts’. Numrene er på hver sin side af det musikalske spektrum, fra det modbydelige, djentede og ekstremt tunge til det poppede og singalong-venlige. To forskellige sider af samme band, som ofte støder sammen på ‘Applause of a Distant Crowd’.
“'Smartfriend' er blomstret af hele den her tanke om, at der musikalsk både skulle være tungt og blødt. Forskellige stemninger. Nummeret er et modsvar til nogle af de bløde numre, vi havde skrevet. Måske noget af det nærmeste, vi kommer på ‘Inmazes’, hvad angår lyden, men som på resten af albummet bliver der også eksperimenteret. Da vi skrev nummeret, fik jeg lyst til at prøve noget nyt med vokalen, og det udviklede sig til den her hviskende, halvrappende vokal, der præger verset. Noget jeg tror, jeg har samlet op fra Kashmir. Kasper Eistrup var især på de tidlige album godt til at bruge det her spoken word-lignende rap. Da vi sad og skrev på nummeret og havde de her halvelektroniske, industrielle beats, fik jeg ideen med at prøve det af, også bare for at prøve noget nyt.
Rent lyrisk handler nummeret om en person, der virkelig gør, hvad han kan for at være på teknologisk forkant. Længst fremme i forhold til, hvad samfundet kræver af ham. Hvis han skal have ledninger indbygget i armen eller have forlænget fingrene mekanisk for at kunne klare sig og følge med, så gør han det. En kommentar til, at vi hele tiden skal have den nyeste telefon eller computer, og at det hele tiden udvikler sig så hurtigt mod et dystopia, hvor vi til sidst kun kan forandre vores kroppe for at være forrest. Hvor det ikke bare er nok at have en ny telefon. Jeg har set en hel del 'Black Mirror', hvor alt i høj grad er dystopisk, og der skal ikke være nogen tvivl om, at noget af inspirationen til nummeret kommer derfra, hvilket Craig Murray, der instruerede videoen til nummeret også har haft succes med at ramme. Jeg er meget begejstret for, at vores musik har fået et flot visuelt lag at arbejde sammen med."
En lille måned efter den bastante og tunge førstesingle udkom, udgav Vola den naturlige pendant. Den poppede og singalong-venlige ‘Ghosts’.
“‘Ghosts’ er en musikalsk pendant til ‘Smartfrend’. Den har en langt mere positiv og opløftende klang. Selvom man kan diskutere, om nummeret rent lyrisk ikke næsten er lige så tungt som ‘Smartfriend’. Teksten er rimelig mørk og handler meget om døden. Hvordan vi prøver at flygte fra tanken om døden. Gennem religion, stoffer eller noget tredje. Men døden kan ikke undgås, og det er alt andet lige der, vi alle ender. Det er en kendsgerning om vores fremtid, som kan være hård at forholde sig til, selvom vi dagligt bliver påmindet om det. Hvordan overkommer man det?
Når vi skriver sange, prøver vi altid at følge sangens flow. Føle, hvad det er for en type sang. Det er ikke afgjort fra start, om det skal være et tungt eller rocket nummer. Da vi skrev ‘Ghosts’, startede vi ud med keyboardfladen, der dominerer nummeret. Det i sig selv kaldte på noget grandiost. Da omkvædet kom på plads, var der ikke nogen tvivl om, at det var et mere storladent nummer. Det behøver ikke være mere kompliceret end det. Måske er det bare en god rocksang, der er simpel og skåret ind til benet uden at være specielt lang. Sådan et nummer behøver ikke et tungt breakdown eller tilsvarende.
Vi er generelt meget opmærksomme på aldrig at tillægge vores sange noget, de ikke behøver. Det kan være fristende at tilføje en guitarsolo eller have et tungt stykke, så der er et sted, publikum kan moshe under en koncert. Men i forhold til sangens bedste er det måske ikke det rigtige at gøre. Det har vi tænkt meget over. Hvad kan sangen, hvad kan den ikke? ‘Ghosts’ er et nummer, der kan rigtig meget, og som afspejler en side af Vola, som måske ikke har været så markant tidligere.
Det har været en spændende tid, og jeg føler, at begge singler er blevet modtaget godt. Vi var mest spændt på modtagelsen af ‘Ghosts’, da nummeret er længst væk fra vores debut og det materiale, som folk kender. I forhold til den musikalske forskel mellem de to numre, har vi fået mange blandede reaktioner. Der har været lidt af det hele. Det opvejer hinanden. Man kan diskutere, om ‘Smartfriend’ eller ‘Whaler' er det tungeste nummer på albummet men ‘Ghost' er absolut det mest poppede nummer. Det er sjovt at vise folk ekstremerne og se, hvordan de reagerer, og hvilke tanker det giver om den kommende plade. Og sjovt at præsentere nye lyttere for, hvad vi kan. ‘Applause of a Distant Crowd’ er mere varieret og lettere tilgængelig end vores debut, så forhåbentlig er pladen også med til at udvide vores publikum."
Siden vores snak med Mygind har bandet udgivet deres tredje single ‘Alien Shivers’, der kan ses nedenfor. ‘Applause of a Distant Crowd’ udkommer den 12. oktober, og den 26. oktober gæster den dansk/svenske kvartet spillestedet Richter i Gladsaxe sammen med engelske Monuments.