Matt Heafy må gerne indspille et Vola-cover og smide det på Youtube
Den 12. oktober udgiver dansk/svenske Vola deres andet album. Som optagt til udgivelsen tog vi en snak med forsanger Asger Mygind. Det blev til et længere interview, hvor første del har fokus på, hvad Vola anno 2018 egentlig er for et band.
Selvom Vola nok slår de fleste som et forholdsvis nyt band, ved kendere, at kvartetten har eksisteret siden 2006. Meget er sket siden. Lyden har udviklet sig, og konstellationen er ændret. Vola er et band i konstant udvikling, hvilket vores anmelder også konkluderede ved gennemlytning af bandets kommende album, 'Applause of a Distant Crowd'. Så hvad er Vola egentlig anno 2018?
“Vola er en rock-kvartet med tendenser til metal. Vi holder lidt på, at vi er et rockband. Det er vores hovedspor, og så eksperimenterer vi derfra. Især på det nye album. Vores debut (‘Inmazes’ - 2015) var mere til den metalliske side. Grundlæggende er det nok bare et ambitiøst band, der gerne vil præsentere det nye album for så mange som muligt og gerne vil på flere turnéer.
På vores debutplade dyrkede vi fascinationen af Meshuggah. Pladen var meget præget af den lyd. Den djentede, metalliske og prog-inspirerede. Da vi gik i gang med det nye album, følte vi, at de numre, vi skrev af samme type blegnede i sammenligning og føltes gamle allerede før udgivelse. Det var mere interessant at gå tilbage til inspirationskilder som Porcupine Tree og Ocean Size – måske endda Mew. Bands som eksisterer, eller eksisterede, lidt i den der gråzone mellem catchy rock og metal. Noget, der er skævt, og noget, der er lidt tungt. Det er lyden af Vola i dag. En lyd, der udfolder sig ved flere gennemlytninger.”
Svaret er eftertænksomt over overvejet. Der er dybde og nuance som i teksterne og bandets generelle fremtoning. I 2017 fik Vola ny trommeslager. Valget faldt på den erfarne prog-metal-trommeslager Adam Janzin, der lige præcis nåede at indspille trommer til Volas anden plade.
“Da vi først begyndte at søge efter en ny trommeslager, var det primært via danske fora og et enkelt svensk forum. Men på grund af afstanden var fokus naturligt på Danmark. Da Janzin ansøgte, var vi alle enige om at prøve ham af. Lidt pudsigt kendte vi allerede til ham. Vi havde set videoer med ham på Youtube, hvor han spiller på percussion, som han selv har bygget. Grus i en bakke og den slags. Det er værd at give et kig. Jeg tror, alle følte, han kunne biddrage med noget spændende, så vi bad ham indspille et cover af ‘Stray the Skies’, og det nailede han til højeste karakter. Sådan bliver man medlem af Vola. Distancen er heldigvis ikke noget problem, og selvom han ikke var med til at skrive den nye plade, nåede han at præge trommerytmen. Hvis man kender hans stil, kan man godt høre, at det er ham. Han har et karateristisk spil, der uden tvivl har givet pladen kant.”
Succes i udlandet
Vola har en stor fanbase internationalt. Deres afspilninger på de forskellige platforme afspejler en interesse for bandet langt ud over danske grænser. Især det tyske og engelske marked har vist stor interesse, ligesom bandets popularitet i USA kun har været stigende. Til trods for at kvartetten har været på flere turnéer og gæstet flere prominente udenlandske festivaler, som Bloodstock Festival og Euroblast, er det begrænset, hvad det er blevet til i Danmark.
“Generelt har rock og metal det svært i Danmark og har haft det de sidste fem-ti år. Der var en mindre bølge i nullerne, med Mnemic, Raunchy og en masse andre. Der skete noget dengang. Nu er det primært pop-musik af diverse typer, der er i fokus. Kan du forestille dig et dansk metalband åbne Roskilde Festival? Det er ikke nemt i Danmark, med mindre man har noget at spille på. Et band som Baest er så død, at de kan spille på dét. Vola er “bare” Vola. Det er svært at stå ud. Men altså, det er nok bare ikke rigtig lykkedes os at få præsenteret vores musik for de rette her i Danmark.
Vores nuværende manager arrangerer Euroblast, og det var en del af hans salgstale, at vi skulle spille på festivalen. Generelt har han et stort netværk i Tyskland, så det har været naturligt at have fokus der. Sammen med England, hvor vi også har haft succes. Vi ville også rigtig gerne til USA, men det er ikke økonomisk muligt i øjeblikket. Vi er lige blevet en del af Atonal Music Agency, der arrangerer tours verden rundt, så forhåbentlig bliver det muligt, især med den nye plade i bagagen. Det kunne være sjovt at turnere lidt med Trivium. Vi mødte dem, sidste gang de spillede i Danmark, det var fedt, og især Matt Heafy virkede meget nysgerrig efter vores musik. Generelt virker han glad for at promovere andre bands. Måske kan vi være heldige, at han indspiller et Vola-cover og smider det på Youtube, haha.”
Vola og Danmark
Fokus har mere eller mindre ubevidst været på udlandet, men det danske ophav er ikke glemt. I første omgang bliver det muligt at opleve Vola, når de den 26. oktober spiller på Richter i Gladsaxe sammen med engelske Monuments. Et match, der muligvis virker lidt sært – især kvartettens kommende plade taget i betragtning.
“Det er måske ikke et direkte match. Især ikke når man tænker på den udvikling, vi har gennemgået med ‘Applause of a Distant Crowd’. Men jeg synes egentlig, der er mange ligheder. Jeg kunne sagtens finde bedre matches, men det er en virkelig god mulighed for at komme ud at spille, og der er helt sikkert et overlap i fanbaser, som er ret stort. Ikke perfekt, men et godt match, vil jeg sige. Taget i betragtning af, hvor sjældent vi egentlig har spillet i Danmark, bliver det samtidig en fornøjelse at spille igen, inden touren igen tager os mod udlandet.
Forhåbentlig bliver det til mange flere koncerter i Danmark, men det kræver, at nogen har lyst til at booke os. Med vores nye plade synes jeg, vi tager et stort skridt mod flere koncerter herhjemme. Copenhell og naturligvis Roskilde Festival ville være rigtig fedt, men generelt vil vi bare gerne ud at spille vores numre for vores fans.”
Med det forlader vi Asger og Vola for denne gang. Læs med i næste uges nyhedsbrev, hvor Asger fortæller meget mere om kvartettens kommende plade, ‘Applause of a Distant Crowd’.