Næstved Metalfest 2019: Stemningsreportage

Populær
_XTJ9459
_XTJ9690
_XTD9423
_XTD9722
_XTD9861
_XTD9847
_XTJ9165
_XTJ9619

Næstved Metalfest version 0.1 løb af stablen i weekenden, og her kan du læse om de indtryk, vi tog med os hjem

Spillested
Dato
24-08-2019
Distributør
Fotograf
Jacob Dinesen

Det pryder plakaten. T-shirten. Og som friske tatoveringer på begge arrangører: Den entreprenante metal-smed og idemand Michal H. Andersen – naturligvis fra Næstved – og Jimmy Nielsen, ligeledes fra 47 double click, som han synger på scenen i front for metalbandet Murder Among Kings, og som publikum senere råber med på.

Vi snakker om Næstveds byvåben. To krydsede nøgler med en kongekrone ovenover.

Næstved Metalfest handler om at give noget tilbage til byen, hvor begge arrangører selv kommer fra, og hvor mange forskellige bands har gødet jorden for et særligt musikmiljø med kraftig skelen til den hårde side. Tænk bare på Withering Surface, Cyanotic, Crawcell og Thorium, som Michael H. Andersen selv har startet op for mere end tyve år siden.

Kan det nu bære? Er der gæster nok? Fungerer rammerne?

Disse spørgsmål og mange flere skulle besvares, efterhånden som denne første udgave af Næstved Metalfest skred frem. Og med denne reportage hjælper vi gerne til: Gro metal, hvor det gro kan. Konklusionen kan du læse som afslutning på reportagen.

Garvet forretningsmand
At Michael H. Andersen efterhånden har eksperimenteret med flere forskellige typer arrangementer kan mærkes på et event som dette. Både søsterfestivalen Nordic Noise, der i år foregik i Amager Bio, samt den mere tematiserede Udgårsfest, foruden spillestedet H9 for en kort bemærkning og Michaels eget sted, Zeppelin Rock Bar, har været prøvebane for mange forskelligartede ideer.

Detaljer, som andre nyopstartede iværksættere skal lære i processen, sidder for længst på rygraden af den garvede musiker og forretningsmand. Således var der i samarbejde med Club Dark arrangeret bustur fra og til Zeppelin Rock Bar i København og lokationen, bryghuset Kongebryg, der har til huse i en nedlagt kaserne, var heller ikke et dårligt valg. For hvad går bedre til et slag hegn end en god, tyk lokalbrygget øl på den mørke side af 5%?

Der var sørget for et vist (men dog meget begrænset) madudvalg og Merchfabrikken var på pletten med et udvalg af merchandise fra de optrædende samt selvfølgelig Næstved Metalfest 2019-T-shirten. Herudover patches, shirts, hoodies mv.

Selve udendørsområdet var en temmelig overskuelig omgang med tilfældige sofaer hist og her, bænkeborde, pallemøbler og, efter mørkets frembrud, store tønder med ild. Det hele på et underlag af sten i fuck-din-fodsål-størrelse. Det aflange koncertrum bestod af et råt betongulv og militærkamouflage som sceneloft  –  ganske at forveksle med en velekviperet smugkro, hvilket fint gik i tråd med bordet, en kasseret gravsten, i rygeområdet.

IMG 20190824 201512314

Ved indgangen fik man et Target-stempel på hånden og Mighty Music, et af Target Groups rock-og metallabels, repræsenterede da også en del af de optrædende musikere. Således er Michael H. Andersen altid garant for at liste lidt showcase ind i festen, og hvorfor ikke, når man har både bands og forretningsmuskler til det.

De otte optrædende artister var en blanding af lokalt opland og garvede trækplastre  –  og hvordan den sammensætning gik, kan du læse mere om i vores reportage om samtlige bands, der følger i næste nyhedsbrev.

Gennem dagen blev der ivrigt fotograferet af blandt andet Naiomi Møllegård, Nikolaj Bransholm og Jens Essendrop, og de sociale medier blev løbende opdateret. Således var der tænkt på det hele udi branding og selvforstærkende stemning fra de mange hashtaggende besøgende.

Stemningen
Det vigtigste først: Øl. Kongebryg afholder tilsyneladende fredagsbar med koncert som fast indslag, og det var tydeligt, at de både kender hesten på travet – ølkunderne – og nød at være på arbejde. Rundt omkring sås Kongebryg-T-shirt-bærende personale, der snakkede om, at det var spændende med noget tråd og den gode stemning fra de mange gæster. Med smil bag baren, grill og blandt security var der ikke en finger at sætte på humøret. 

Således måtte min medskribent finde sig selv i køen til nogle fremragende pommes frites og i ventetiden blive påtvunget at være den næste til at finde på rundesang af en kæk grillkok, der senere gik ind som stagemanager. På den måde kan man til sin egen store overraskelse finde sig selv på Sydsjælland som inkarneret blackmetaller syngende 'Bjældeklang', fordi det var, hvad der lige kom til fronten under pres. Festligt.

Mere tvivlsomt var måske VIP-området, der udadtil syntes at bestå af en enkelt pavillon. For os dødelige var det hyggeligt, at de optrædende kom ud og festede blandt folket, men de mere rutinerede bands kunne måske have savnet et mere afskræmet område. Det må være op til dem selv at give feedback på.

Den store opsummering
Med en udsolgt fest taler billetsalget for sig selv, og der er ingen tvivl om, at vi kommer til at se en gentagelse til næste år. Næstved Metalfest skriver selv følgende om eventet: “Næstved Metalfest vil være en tilbagevendelse begivenhed. Startende som en endags og efterfølgende udvides til en to eller tre dage med mulighed for campering/overnatning”

Så er kunsten nu at holde stilen med det simple set-up og få, gode ting for pengene. Lad det endelig ikke blive kommercialiseret på en måde, så konsekvensen bliver ulidelig med kitchede boder og løjerlige indspark, der ikke har noget med musikken at gøre. Øl, mad og hegn rækker så rigeligt, og det gør ikke spor, at det er eksklusivt at få fat i en billet, så der er udsolgt, når der er udsolgt.

Det moderne menneske vil sikkert præludere for bedre madudvalg til vegetarer og veganere, og en enkelt shuttle-bus til banegården for en daler efter sidste koncert, ville være fin service. De knap to kilometer på trætte ben gik nu fint, trods alt.

Det stenede underlag kalder på flere hyggelige siddepladser, for en stor del af stemningen var også den spredte snak og mødet med venner fra nær og fjern, og med 12 timers åbningstid er det en lang dag på hårdt underlag, hvis siddemulighederne er så begrænsede, som de var her.

Selvom ølpriserne var rimelige, når varen er specialøl – 0,4 l til omtrent 50 kr. – savnede jeg faktisk den helt skrabede festivalpils i halvliterskrus. Til næste år kunne man da forestille sig Næver-kruset med logo i hård plast, så man både kan genfylde det samme krus og få et godt minde. Også naturligvis i den rette størrelse, som er 0,5 l.

Vi kan konstatere, at fødslen gik godt, og at en ny tradition har set dagens lys. Flæskestegsburgere, stærk øl og tung metal er en værdig kombination, der er besøget værd. Lidt luft på pladsen og en pladebiks havde givet det sidste skub til en ganske fortrinlig oplevelse.